Binnenkort weet de Staatsveiligheid wie op uw vliegtuig zit

12/10/16 om 16:45 - Bijgewerkt om 16:45

De Europese Commissie wil dat de nationale veiligheidsdiensten snel toegang krijgen tot de passagiersbestanden van luchtvaartmaatschappijen. Dat moet terreuraanslagen voorkomen.

Binnenkort weet de Staatsveiligheid wie op uw vliegtuig zit

© BELGA

Woensdag heeft de Europese Commissie de 28 lidstaten van de Europese Unie aangemaand om vaart te zetten achter de uitvoering van de zogenaamde PNR-richtlijn die de nationale veiligheidsdiensten toegang verleent tot de passagiersbestanden van luchtvaartmaatschappijen. De Commissie beschouwt dat als een belangrijk instrument om terreuraanslagen te voorkomen. De Commissie maakt 70 miljoen euro vrij om de uitrol van de richtlijn te versnellen. Ook zal ze tegen volgende maand een uitvoeringsplan met een tijdspad presenteren.

De richtlijn, die eerder dit jaar al werd goedgekeurd, verplicht de luchtvaartmaatschappijen om de passagiersgegevens uit hun reservatiebestanden (Passenger Name Record, PNR) over te maken aan een zogenaamde Passenger Information Unit (PIU). Die moet elke lidstaat nog oprichten. Zo kunnen veiligheidsdiensten die belast zijn met de bestrijding van terrorisme en zware misdaad toegang krijgen tot namen, adressen, bagage, reisschema's, kredietkaarten...

Systeem uitbreiden

'Iedereen heeft ermee ingestemd dat dit instrument tegen de lente van 2018 in werking moet zijn', zo onderstreepte eurocommissaris voor Veiligheid Julian King woensdag op een persbriefing. Hij wees erop dat Duitsland, Oostenrijk, Luxemburg, Ierland, Griekenland, Polen, Cyprus, Malta, Hongarije, Slovakije en Tsjechië nog geen uitvoeringsplannen hebben overgemaakt aan de Commissie.

De Europese richtlijn verplicht de lidstaten enkel om het PNR-systeem uit te bouwen voor vluchten van en naar de Europese Unie. Lidstaten die dat wensen, kunnen het systeem ook uitbreiden naar interne Europese vluchten en charters. In België raakte de regering het in april al eens over een wetsontwerp dat het systeem invoert voor de verschillende transportsectoren, dus niet enkel de luchtvaart.

De Commissie maakte woensdag een evaluatie van de besluitvorming en/of uitvoering van een heel pakket veiligheidsmaatregelen dat sinds de terreurgolf in Europa op het voorplan is gekomen. Zo dringt ze ook aan om tegen het einde van het jaar akkoorden te bereiken over een richtlijn die onder meer de voorbereiding van aanslagen strenger aanpakt en een richtlijn die de gevaarlijkste semiautomatische vuurwapens moet verbieden. (BELGA/JVL)

Onze partners