Bijna iedereen rijdt te snel in schoolomgeving met zone 30 zonder verkeersremmer

(Belga) Verkeersdrempels of wegversmallers in zones 30 rond scholen doen bestuurders de snelheidsbeperking beter respecteren. Waar die verkeersremmers niet aanwezig zijn, rijdt 93 procent van de bestuurders te snel, en daarvan rijden zeven op de tien zelfs sneller dan 40 km/u. Dat blijkt uit de recentste gedragsmeting van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV).

Uit een analyse van meer dan dertig studies blijkt daarnaast dat het aantal letselongevallen met ongeveer 25 procent teruggedrongen werd na de invoering van de zone 30. Het aantal zware en dodelijke ongevallen daalde zelfs met 40 procent. Bovendien lopen fietsers en voetgangers minder gevaar in wijken waar lagere snelheden gelden. De introductie van de zone 30 in stadscentra komt volgens het BIVV niet alleen de inzittenden van auto’s, maar ook de verkeersleefbaarheid in de steden ten goede. Om de verkeersveiligheid te verhogen, pleit het BIVV er daarom voor om de zone 30 uit te breiden tot een uitgestrekter gebied rond de scholen. “In eerste instantie volstaat enkel een bord om die zone aan te duiden”, zegt Sofie Van Damme, BIVV-woordvoerster. “Na een evaluatie kunnen de gemeentebesturen bekijken of ze ook infrastructuurwerken doorvoeren of verkeer afleiden naar andere, minder bewoonde zones. Voorlopig is het draagvlak voor een uitbreiding van de zone 30 nog niet voldoende groot, maar op die manier kan het wel stap voor stap groeien.” (Jonas Hamers)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content