Bijna helft verongelukte motorrijders moest geen specifiek examen afleggen

(Belga) De meeste zware of dodelijke ongevallen met motorrijders worden veroorzaakt doordat de motorrijder de controle over zijn voertuig verliest of doordat hij door een andere weggebruiker over het hoofd gezien werd. Dat blijkt uit een onderzoek van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) van 200 zware of dodelijke motorfietsongevallen, dat vanochtend voorgesteld is door staatssecretaris van Mobiliteit Melchior Wathelet en Brussels schepen van Mobiliteit Els Ampe. Opvallend: 44 procent van die verongelukte motorrijders had het rijbewijs B voor 1989 behaald en had daarom geen specifiek examen moeten afleggen om een motorfiets te besturen.

De beginnende motorrijders, met een rijbewijs van maximaal één jaar oud, vormen een relatief kleine groep (8 procent van de onderzochte ongevallen), maar het BIVV benadrukt wel dat ze, in vergelijking met de rijdende populatie, sterk oververtegenwoordigd zijn in de zware, met name de dodelijke ongevallen. Meer dan een op de drie motorrijders in de bestudeerde ongevallen reed te snel en een op de vijf was onder invloed van alcohol. Problemen met het wegdek hadden in minder dan een op de tien gevallen een bijdrage aan het ontstaan van het ongeval, en waren dan meestal een bijkomstige oorzaak. Van de onderzochte motorongevallen werd 56 procent door de motorrijder “geïnitieerd” en 41 procent door een andere weggebruiker. De “initiator” is daarbije niet noodzakelijk de schuldige voor het veroorzaken van het ongeval, maar wel de persoon die de verkeerssituatie zo heeft doen keren dat een ongeval ontstond. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content