Bijna 8.000 burgers bij de Vlaamse ombudsman in 2012

25/01/13 om 19:08 - Bijgewerkt om 19:08

(Belga) Vorig jaar deden 7.968 mensen een beroep op de Vlaamse Ombudsdienst, een paar honderd meer dan het jaar voordien. Zij hadden een klacht over de Vlaamse overheid, maar vonden dat ze bij de betrokken klachtendiensten onvoldoende geholpen werden. De Ombudsdienst bemiddelt dan.

De meeste mensen worden snel geholpen, maar in 271 gevallen startte de Ombudsdienst een grondiger onderzoek. "Bij de 'verzoenbare' dossiers bereiken we dan vier keer van de vijf een verzoeningsresultaat", zegt ombudsman Bart Weekers. Vorig jaar waren er, zoals elk jaar, veel klachten over woonsituaties, bijvoorbeeld in de sociale huisvesting. Er waren ook heel wat klachten over de gevolgen van de besparingen bij De Lijn. Het jaarverslag van de Ombudsdienst wordt eind maart voorgesteld. (KAV)

Onze partners