Bierreclame AB InBev tegen stereotypes is te stereotiep

03/02/16 om 11:06 - Bijgewerkt om 11:06

Bron: Belga

(Belga) De Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP) heeft bierbrouwer AB InBev bevolen een reclamecampagne stop te zetten of aan te passen. De reclame die wou benadrukken dat bier geen exclusief mannelijke aangelegenheid meer is, blijkt vrouwen net erg stereotiep neer te zetten, aldus de reclamewaakhond.

Bierreclame AB InBev tegen stereotypes is te stereotiep

Bierreclame AB InBev tegen stereotypes is te stereotiep © BELGA

In de publireportage betoogt AB InBev dat het achterhaald is om te denken dat bier een typische mannendrank is. "Meer en meer vrouwen genieten van een schuimkraag. En gelijk hebben ze. Een biertje is namelijk liever voor je lijn dan een glas wijn", klinkt het met een calorieënvergelijking. Bierdrinkende vrouwen zouden ook "cool, vlot in omgang en altijd goed gezelschap" zijn. Voorts worden vijf redenen opgelijst waarom een bierdrinkende vrouw volgens AB InBev de "allerbeste partner" is. Een ervan blijkt dat er dan "altijd bier in huis is". Een andere reden is dat "ze het begrijpt als hij een pintje wil gaan drinken met de mannen". Een klager trok naar de reclamewaakhond JEP omdat hij delen van de tekst denigrerend vindt, alsook omdat de vrouw "wordt teruggekatapulteerd naar de jaren vijftig". Voorts vindt de klager dat de reclame onverantwoord is vanwege de gevolgen van overmatige alcoholconsumptie. Met dat laatste aspect gaat de JEP in haar beslissing niet akkoord, maar ze heeft wel bezwaar tegen de genderstereotypering: "De Jury is van mening dat de door de adverteerder gehanteerde toespeling riskeren letterlijk opgevat te zullen worden. Zij is ook van mening dat dergelijke bewoordingen en dergelijk gebruik van clichématige beweringen in de publireportage van aard zijn om vrouwen te kleineren." De toezichthouder vraagt in zijn beslissing om de reclame aan te passen of stop te zetten. (Belga)

Onze partners