Bewegingen oefenen invloed uit op manier waarop kinderen naar muziek luisteren

25/01/13 om 19:49 - Bijgewerkt om 19:49

(Belga) Dat kinderen bewegen wanneer ze naar muziek luisteren is algemeen bekend. Maar bewegingen oefenen ook een invloed uit op de manier waarop kinderen naar muziek luisteren. Dat blijkt uit een studie van het Institute for Psychoacoustics and Electronic Music (IPEM) van de Gentse Universiteit.

Twee verschillende groepen kinderen werden verschillende danschoreografieën aangeleerd op dezelfde muziek. De ene groep werd een danschoreografie aangeleerd bestaande uit bewegingen die blijheid uitdrukken, terwijl de andere groep een danschoreografie aangeleerd kreeg die bestond uit bewegingen die droefheid uitdrukken. De choreografieën werden verschillende dagen na elkaar herhaald, zodat de muziek ermee sterk geassocieerd werd. Een tijd later werden de kinderen, terwijl ze passief naar de muziek luisterden, gevraagd om via een reeks schalen aan te geven welke woorden volgens hen het best passen bij de muziek. Elke schaal bestond uit twee tegenovergesteld adjectieven, zoals bijvoorbeeld somber-opgewekt, kil-knus, rustig-druk, fleurig-grauw, gelukkig-ongelukkig, enzovoort. "De resultaten van het onderzoek tonen aan dat kinderen aanzienlijk meer aangetrokken werden tot de adjectieven die overeenkwamen met de choreografie die ze aangeleerd kregen op de desbetreffende muziek", aldus musicologen Pieter-Jan Maes en professor Marc Leman. "De resultaten zijn opmerkelijk omdat aangetoond wordt hoe muzikale betekenisgeving bij kinderen ontwikkeld kan worden via lichaamsbeweging. Eerder was al aangetoond dat lichaamsbeweging de interpretatie van andere muzikale aspecten, zoals bijvoorbeeld ritme of toonhoogte, kan beïnvloeden." De onderzoekers pleiten voor een muziekeducatieve aanpak waarin kinderen actief participeren. (KAV)

Onze partners