Betere doorstroming kan stiptheidscijfers De Lijn verbeteren

22/11/12 om 14:54 - Bijgewerkt om 14:54

(Belga) "De stiptheidscijfers van De Lijn zijn teleurstellend, maar we hebben er iets meer begrip voor dan voor het resultaat van de spoorwegen", vindt TreinTramBus. "Anders dan De Lijn beschikken de spoorwegen wel over een eigen infrastructuur. De oplossing voor dit probleem is dan ook bekend: bus en tram beter laten doorstromen."

Betere doorstroming kan stiptheidscijfers De Lijn verbeteren

Zo reageert TTB op de stiptheidscijfers van De Lijn die vandaag zijn besproken in het Vlaams Parlement. Uit die cijfers blijkt dat minder dan een derde, 31,40 procent, van de trams en bussen van De Lijn vorig jaar op tijd reed in de spits. "Aangezien De Lijn de weg moet delen met andere weggebruikers, spreekt het voor zich dat ze soms mee komen vast te zitten in het verkeer", aldus de reizigersorganisatie. "Het enige mogelijke antwoord daarop is doorstroming, doorstroming en doorstroming. Het probleem en de analyse zijn bekend. Nu nog de oplossing." Jaar na jaar gaat de stiptheid van De Lijn omlaag. In 2008 kwam nog 41,20 procent van de ritten op tijd (1 minuut te vroeg tot 2 te laat). In 2009 daalde dat tot 37,70 procent en in 2010 tot 35,48 procent. "Het wordt steeds drukker op de weg, en dat wordt niet voortvarend genoeg aangepakt. Het hoeft niet te verbazen dat ook trams en bussen almaar meer vast staan in het verkeer." Dat kan volgens TreinTramBus verholpen worden met aparte beddingen voor het openbaar vervoer. Woordvoerder Kees Smilde geeft toe dat dat een dure ingreep is. "Een andere, goedkopere, maatregel is een betere afregeling van de verkeerslichten." (YORICK JANSENS)

Onze partners