Vrije Tribune
Vrije Tribune
Knack.be geeft hier een forum aan columnisten en gastbloggers
Opinie

04/11/14 om 16:56 - Bijgewerkt op 31/12/14 om 07:18

'Beste Filip Watteeuw, uw Gents Mobiliteitsplan bestaat vooral uit wishful thinking'

'Het lijkt er sterk op dat het Gents Mobiliteitsplan geen concrete basis heeft', schrijft Gentenaar Bart Peeters aan schepen voor Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen). Op 5 en 6 november worden in Gent debatavonden georganiseerd over het nieuwe Mobiliteitsplan.

'Beste Filip Watteeuw, uw Gents Mobiliteitsplan bestaat vooral uit wishful thinking'

De Gentse schepen voor Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) © Belga

Om een forum te krijgen op Knack.be hoef je geen professor, politicus of expert te zijn. Ook nobele onbekenden die iets zinnigs te zeggen hebben, en dat pittig weten te verwoorden, kunnen de luidspreker in handen krijgen. Zo wist Gentenaar Bart Peeters spijkerhard, vlot en beargumenteerd een lokale problematiek open te trekken naar een algemeen niveau: plannen die vooral in het hoofd van politici zitten maar amper uitstaans hebben met de realiteit.

Beste Schepen Filip Watteeuw,

De afgelopen weken heb ik verschillende keren gelezen dat u erg tevreden was dat u 'vooral positieve reacties' had gekregen op het nieuwe mobiliteitsplan van Stad Gent.

Laat ik u even uit uw droom helpen. Er zijn ook ontzettend veel mensen die uw plan compleet waardeloos vinden.

'Beste Filip Watteeuw, uw Gents Mobiliteitsplan bestaat vooral uit wishful thinking'

© Zaza

Ik behoor daar zelf niet bij. Er worden keuzes voorgesteld. De juiste keuzes zelfs. Leefbaarheid, verkeersveiligheid, kindvriendelijkheid. Ze staan allen in mijn top-10 van favoriete woorden die eindigen op -heid, dus daar werk ik graag actief aan mee. Uw plan heeft jammer genoeg één enkel, doch fundamenteel probleem. Het is namelijk geen plan.

Levensvreugde

Bij een plan laat je een aantal concrete stappen op elkaar volgen, wat leidt tot een eindresultaat, dat in deze context hopelijk positief is. U schetst daarentegen een ideaalbeeld, een visie van hoe ons mooie Gent er uit zou kunnen zien. U schetst een reservaat van duurzame mobiliteit, met doorlopend voetgangersgebied voorzien van superieure luchtkwaliteit van Sleepstraat tot Heuvelpoort, waar kudden fietsen zich vrij voortplanten, waar tram, trein en bus alles harmonieus verbinden en waar Gentenaars in alle stilte hogere symbiotische niveaus van levensvreugde bereiken en aldus kunnen uitgroeien tot een nieuw geslacht van über-hipster-urbanites. Wie kan hier nu tegen zijn? Niemand, inderdaad.

Straten knippen

Maar gelooft u zelf dat we dat ideaalbeeld kunnen bereiken? Want het lijkt er sterk op dat uw plan maar uit één ingreep bestaat: straten knippen, zo snel mogelijk. De rest van het plan bestaat uit wishful thinking, of ligt buiten uw bevoegdheid. Het zijn zaken waar niet u over beslist, maar De Lijn, de NMBS of de Vlaamse overheid. Hoe valt uw plan bijvoorbeeld te rijmen met de aangekondigde besparingen bij die laatste twee vervoersmaatschappijen?

Let wel, wanneer de straten in de binnenstad geknipt worden, dan zal die ingreep het doorgaand verkeer inderdaad nagenoeg onmogelijk maken.

Maar om die ingreep succesvol door te voeren, moet ook de stadsring (R40) goed functioneren. De R40 is vandaag echter een opeenvolging van pijnpunten van doorstroming en verkeersveiligheid. De Heuvelpoort, de Sint-Lievenspoort, het kruispunt Rooigem-Drongense Steenweg, de Tolpoort: al die punten zouden eerst grondig herbekeken en heraangelegd moeten worden voordat er gedacht kan worden aan straten doorknippen.

Dan heb ik het nog niet over de Dampoort: 'Het idee is hier te starten (...) rond 2020', zo staat daarover letterlijk en geheel vrijblijvend in het plan. Dat Gentenaars dit gezwel blijven dulden, het is te gek voor woorden.

Wat met de infrastructuur?

Het heeft er alles van weg dat dit mobiliteitsplan geen concrete basis heeft. Hoe zit het met de infrastructuur? Waar zijn de investeringsplannen in tramlijnen, buurtbewonersparkings of veilige fietswegen? Het woord concreet is hier van belang. Het is een beetje zoals een voetbalstadion voor twintigduizend mensen bouwen, zonder parking, en dat dan niet voorzien van een tramverbinding. Dat zou toch te gek voor woorden zijn? Welke stad doet nu zoiets? Of wacht eens...

Sta mij toe, als besluit, het woord te richten aan een aantal mensen op wie u een grote invloed zal hebben.

Aan iedereen die in de nabije of verre toekomst een bezoek aan Gent ambieert, haal ik graag de gevleugelde woorden aan van Schepen Watteeuw deze zomer: 'Blijf weg'.

Aan de mede-Gentenaars: sluit de ogen en beeld u in. De straten worden geknipt. Parkeermogelijkheden voor bewoners worden drastisch verminderd. De R40 bezwijkt onder het extra verkeer. Er is niet méér (of zelfs minder) openbaar vervoer. En net op dat moment staan er extra werkzaamheden gepland, zoals afgelopen zomer. Raakt u nog thuis?

(Bart Peeters (32) woont in het centrum van Gent met zijn vriendin, ongeboren zoon en poes Lou. Hij pendelt noodgedwongen tussen Gent en Brussel. Want hij zou nergens anders willen wonen. Hij schrijft dit opiniestuk aan de vooravond van de debatavondenden over het Mobiliteitsplan die de stad Gent op 5 en 6 november organiseert.)

Onze partners