‘Bestaat Bpost over vijf of tien jaar nog? Als de postbodes doen wat ik zeg wel’

© Tom Verbruggen
Ewald Pironet

In goed tien jaar tijd vormde Johnny Thijs Bpost om van een oubollig staatsbedrijf tot een winstgevende onderneming. Voor het eerst sinds de beursgang verbreekt de ceo het zwijgen.

In goed tien jaar tijd vormde Johnny Thijs Bpost om van een oubollig staatsbedrijf tot een winstgevende onderneming. Voor het eerst sinds de beursgang verbreekt de ceo het zwijgen. Als ik de werkvloer bezoek, krijg ik altijd de vraag: ‘Bestaan we nog over vijf of tien jaar?’ Dan zeg ik: ‘Als je doet wat ik zeg wel.’ Johnny Thijs: Elke verandering stuit op weerstand, dat geldt overal. Vroeger werden de routes van de postbedeling maar heel sporadisch aangepast. De invoering van de geo-routes was een schok. Het leven van de postbodes werd dooreengeschud. Plots kregen ze te horen dat ze de 7.36 uur waarvoor we ze betaalden ook effectief zouden moeten werken. Bovendien zou het daar niet bij blijven. Momenteel zitten we aan geo-route 6. Elke achttien maanden veranderen we de postrondes. Telkens zijn er meer pakjes en minder brieven, en door de bijkomende mechanisering wordt de manuele voorbereidingstijd korter en worden de routes langer. En de postbodes vinden het nog altijd niet leuk. Maar ze begrijpen dat het noodzakelijk is om dit bedrijf te laten overleven. Als ik de werkvloer bezoek, krijg ik altijd de vraag: ‘Bestaan we nog over vijf of tien jaar?’ Dan zeg ik: ‘Als je doet wat ik zeg wel.’

De beursgang is vrij vlot verlopen, maar slechts 22.000 Belgen hebben aandelen gekocht. Bpost is niet het volksaandeel geworden waarvan vooraf sprake was.

Johnny Thijs: Ik heb dat nooit gezegd. Journalisten hebben dat zo geschreven, maar ik kan niet anders dan tevreden zijn. We hadden meer dan genoeg intekenaars – al waren daar inderdaad relatief weinig privépersonen bij. Volgens mij heeft dat te maken met het veranderde beurslandschap en met het feit dat veel mensen het verhaal van Bpost niet kennen. De meesten zien alleen de postbode die langskomt, en een dalende brievenmarkt. Wat daarachter allemaal gebeurt, is onbekend en onbemind. Veel mensen schrikken bijvoorbeeld als ze horen dat Bpost winstgevend is. Die misvatting is jammer, want het dividendrendement dat we aanbieden op onze aandelen is niet te versmaden.

U belooft een dividendrendement van iets meer dan 7 procent. Zult u dat wel kunnen waarmaken?

Thijs: Aangezien we geen groeibedrijf zijn, moesten we een aantrekkelijk dividend aanbieden. We proberen dat te realiseren, maar we hebben dat niet helemaal in eigen handen. Als de beurskoers stijgt, dan zal het rendement dalen. En omgekeerd. Het hangt ook af van de hele beursomgeving, waar ik weinig aan kan doen. Het enige waar wij als bedrijf voor kunnen instaan, zijn onze financiële resultaten. We willen ons winstniveau aanhouden, en we zijn daar voorzichtig optimistisch in. Maar er is niet altijd een direct verband tussen de resultaten van het bedrijf en de beurskoers. Dat is nu eenmaal het beursrisico.

Het volledige interview met Johnny Thijs vindt u deze week in Knack.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content