"Besparingen doen veel kennis op buitenlandredacties verloren gaan"

14/12/15 om 11:04 - Bijgewerkt om 11:04

Bron: Belga

(Belga) Vlaamse buitenlandjournalisten zien dat door besparingen steeds meer nieuws wordt opgesteld op de redactie zelf. Veel kennis en expertise op buitenlandredacties gaat ook verloren. Dat verklaarden verschillende verslaggevers tijdens diepte-interviews van het Steunpunt Media naar de manier van werken en bronnengebruik bij print-, tv- en online media. Journalisten die blijven vertrouwen op mainstreambronnen, zijn wel tevreden over hun autonomie. Sociale media zien zij veeleer als hulpbron.

"Besparingen doen veel kennis op buitenlandredacties verloren gaan"

"Besparingen doen veel kennis op buitenlandredacties verloren gaan" © BELGA

Door besparingen en een toenemende werkdruk is er minder tijd voor buitenlandreizen, en wordt meer nieuws binnenshuis opgesteld, klinkt het. Journalisten betreuren dat ze minder ter plaatse kunnen, maar wijzen wel op steeds meer toegang tot (internationale) informatiebronnen, alsook middelen als Skype of e-mail om goedkoop met bronnen in contact te komen. Tegenover die werkdruk staat wel een gevoel van tevredenheid over de eigen vrijheid en autonomie binnen de redactie. Verschillende journalisten maken ook gewag van minder kennis door besparingen en een concurrentiestrijd. Mainstream media zouden zich meer laten leiden door publieksonderzoeken. "Het buitenland als nieuwsthema is daar vaak het belangrijkste slachtoffer van", klinkt het. Verslaggevers blijken verder trouw aan klassieke bronnen, zoals politici, experten en bedrijfsleiders. Ngo's - waarvan journalisten beseffen dat ze hun drijfveren hebben - en gewone burgers worden wel als belangrijke actoren beschouwd, maar dat wordt niet altijd weerspiegeld in de nieuwsinhoud. De wetenschapsmensen zien ook een dominante positie van de grote nieuwsagentschappen zoals Reuters, AP en AFP, alsook Belga in eigen land. De snel oprukkende sociale media zoals Twitter en Facebook zijn volgens journalisten handig om contact te maken en te houden, maar worden niet altijd als betrouwbaar ervaren. Ze zijn soms de aanzet tot een nieuwsverhaal, maar blijven veelal een hulpbron voor achtergrondinformatie. Journalisten erkennen het nut van de websites, maar zien in hen geen echte bedreiging voor hun eigen rol van gatekeeper. "Zo menen de journalisten dat het publiek in het huidige tijdperk van informatiechaos immers meer dan ooit nood heeft aan iemand die de weg kan wijzen naar relevante en betrouwbare informatie. (Belga)

Onze partners