Ben Weyts: 'Flitsboetes administratief afhandelen om justitie te ontlasten'

10/06/15 om 17:30 - Bijgewerkt om 17:49

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) kijkt naar de Nederlandse manier van werken voor een eventuele administratieve afhandeling van snelheidsovertredingen. 'Het uitschakelen van de flitspalen als er een quotum bereikt is, is een slecht signaal.'

Ben Weyts: 'Flitsboetes administratief afhandelen om justitie te ontlasten'

Ben Weyts (N-VA) © BELGA

Vorige week besliste minister van Justitie Koen Geens (CD&V) dat de foutenmarge bij flitspalen wordt afgeschaft. Dat betekent dat iedereen die te snel rijdt geflitst wordt. Maar als begeleidende maatregel had Geens voorzien dat de korpsen konden beslissen om de flitspalen uit te zetten als de stapel pv's te hoog werd om te behappen.

.

. © BELGA

'Dat is een slecht signaal', oordeelde Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) in het Vlaams Parlement. 'Enerzijds investeren we in trajectcontroles en anderzijds zouden we slechts deeltijds handhaven.'

Hij wil zo snel mogelijk overleg met alle betrokken partijen over de kwestie. Volgens de minister moeten we snelheidsboetes ook niet zien als een bugettaire maatregel, maar wel als een instrument om tot een betere verkeersveiligheid te komen.

'Het kan niet de bedoeling zijn om justitie daar mee te belasten', stelde Ben Weyts. Hij verwees naar Nederland, waar tussen de 60 en 70% van de snelheidsovertredingen op een administratieve manier wordt afgehandeld.

'Mogelijk kunnen we kleine snelheidsovertredingen, tot 20 kilometer per uur, administratief afhandelen", zei hij. "Ik denk dan aan een systeem van 'gewestelijke GAS-boetes'."

Vlaams Parlementslid Karin Brouwers (CD&V) stelde voor om dat op Vlaams niveau ook te organiseren, een voorstel waar Weyts wel oren naar heeft. Bovendien kan op die manier ook een stapel werk uit de handen van de parketten genomen worden.

Joris Vandenbroucke (SP.A) herinnerde de minister aan de plannen van de Vlaamse regering in verband met een rijbewijs met punten. 'Dit kan effectiever zijn dan snelheidsduivels die hun straf kunnen afkopen.'

'

Opdoeken FM Brussel: 'Bij VRT volgt een gelijkaardige oefening'

Veel vragen waren er ook over het opdoeken van FM Brussel. Minister van Media Sven Gatz (Open VLD) is zelf Brusselaar en gaf deze ochtend al aan dat 'dit een zeer emotionele zaak is geworden'.

'Geen hond begrijpt dit', stelde Elke Van den Brandt (Groen) die vroeg of de beslissing nog terug te draaien is. Ook vanuit de meerderheid kwamen er vragen, maar dan over de toekomst die Gatz voor ogen heeft voor de Vlaams-Brusselse media.

.

. © BELGA

'Deze samenwerking stond in de sterren geschreven. Dit is niet zonder slag of stoot gebeurd', legde Gatz de beslissing uit. Hij stelde dat het bereik van de zender niet was wat het moest zijn, en dat de uiteindelijke bedoeling van de fusie wel 'een positief verhaal' zal worden.

'De communicatie van gisteren was niet feilloos. Het zal niet eenvoudig zijn om het vertrouwen te herstellen. Maar de ceo en het personeel zullen elkaar in de ogen moeten kijken. Ik denk dat dit zelfs met de weerhaken die bestaan een consistent voorstel is."

'Geen geïsoleerd geval'

'Dit is geen geïsoleerd geval', benadrukte Gatz, terwijl hij vooruitblikte naar de onderhandelingen over de nieuwe beheersovereenkomst voor de VRT. 'We zullen daar een gelijkaardige oefening moeten doen.'

'Als dit een voorbode is van wat de VRT te wachten staat, dan houden wij ons hart vast', repliceerde Van den Brandt.

Uplace: Meer vragen dan antwoorden na hoorzitting

De hoorzitting vanochtend in de commmissie Brussel en Vlaamse Rand van het Vlaams parlement "over de gevolgen van vestiging van grote winkelcentra" heeft meer vragen dan antwoorden opgeleverd. De politici klaagden over het feit dat ze geen objectieve cijfers krijgen, bijvoorbeeld over het aantal extra autoverplaatsingen die de inplanting van Uplace zou opleveren. Opmerkelijk was voorts dat professoren Dirk Lauwers (UGent) en Kobe Boussauw (VUB) brandhout maakten van de Toetsingsnota van Antea Group in hun paper "Over de rol van cijfers in het Uplacedebat".

'Cijfers worden misbruikt'

De professoren wezen erop dat in de Toetsingsnota van Antea er systematisch onderschattingen waren van mobiliteitscijfers, zowal wat personenvervoer als vrachtvervoer betreft. "Wij hebben als academici wel degelijk een rol te spelen, want cijfers worden in dit dossier gebruikt voor doelen die niet altijd legitiem zijn", aldus prof. Dirk Lauwers.

Dat ontlokte bij Vlaams parlementslid Karin Brouwers (CD&V) dan weer de vraag of er ooit wel eens iemand duidelijk gaat kunnen zeggen hoeveel extra verkeer Uplace nu eigenlijk met zich zal meebrengen?

.

. © BELGA

Mathias Diependaele (N-VA) stelde daarop voor met sterrenwichelaars naar Machelen te trekken voor een plaatsbezoek en daar de ingewanden van een kip te bestuderen, "want met die cijfers van tegenstrijdige studies kan alles en niets bewezen worden."

Eerder waren ook Willem De Laat, manager van IDEA Consult, en Pascal Steeland, beleidsverantwoordelijke van WES research & strategy, al getrakteerd op scepticisme van de commissieleden, omdat ze in hun beider studies tot tegengestelde conclusies komen over de economische impact op de winkelcentra van omliggende steden als Vilvoorde, Meise, Leuven of Aalst.

Bovendien misten enkele vragenstellers de impact van het online winkelen in deze impactstudies over de economische gevolgen van de komst van het megashoppingcenter Uplace. Jo De Ro (Open Vld) zag een overeenkomst met vastgoedverkopers die tien jaar geleden pleitten voor het bouwen van kantoorruimtes. "Nu staan die kantoortorens tussen Meise en Zaventem veelal leeg", aldus De Ro. Mathias Diependaele (N-VA) zei nog dat hij niet goed begreep "dat er belastinggeld wordt gebruikt om de geplande shoppingcentra als Neo en Docx in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest te steunen, maar dat in Vlaanderen dan weer de vrije markt niet mag spelen voor een project dat 3.000 jobs zou kunnen opleveren.' (Belga)

Onze partners