Belgocontrol ook in 2016 vergoed voor diensten op regionale luchthavens

24/12/15 om 06:38 - Bijgewerkt om 06:38

Bron: Belga

(Belga) Belgocontrol, de beheerder van het Belgische luchtruim, zal ook volgend jaar door de overheid vergoed worden voor de diensten die hij levert op de regionale luchthavens. Daarover moet dit jaar nog een koninklijk besluit verschijnen, zo heeft Belgocontrol-topman Johan Decuyper gezegd.

De luchtverkeersleider leed jarenlang verlies omdat hij niet vergoed werd voor de navigatiediensten die hij levert in de luchthavens, vooral de regionale. Dat leidde in 2014 nog tot een verlies aan inkomsten van 4,9 miljoen euro op Brussels Airport, en van 20,3 miljoen euro op de regionale luchthavens, zo staat in het recentste jaarverslag van Belgocontrol. In 2015 kwam daar verandering in: de federale overheid voorzag in een vergoeding van Belgocontrol voor de geleverde diensten op de regionale luchthavens. Voor 2015 ging het om 24 miljoen euro. De regeling moet elk jaar opnieuw in een koninklijk besluit gegoten worden. Het ontwerp-kb voor 2016 is ondertussen goedgekeurd door de ministerraad, maar het kb moet nog verschijnen in het Staatsblad. Het ontwerp voorziet in elk geval een vergoeding in dezelfde grootteorde als in 2015. Op Brussels Airport betalen de gebruikers (de luchtvaartmaatschappijen dus) 75 procent van de kosten, op de regionale luchthavens worden de kosten volledig gedragen door de overheid. Decuyper noemt de kostenvergoeding alvast een "conditio sine qua non", een absolute noodzakelijkheid, om het bedrijf gezond te houden. De topman liet tijdens het gesprek nog weten dat het onderzoek naar een verregaande samenwerking met Defensie bijna klaar is. "De businesscase wordt eind januari afgerond." Een mogelijke uitkomst zou kunnen zijn dat de militaire luchtverkeersleiders van Semmerzake (Gavere) verhuizen naar het luchtverkeersleidingscentrum van Belgocontrol in Steenokkerzeel. Ten slotte herhaalde Decuyper de nood aan een "stabiel juridisch kader" voor het baangebruik en de vliegprocedures op Brussels Airport. Hij vreest nog meer rechtszaken, nadat rechters de voorbije maanden de zogenoemde lange bocht boven Brussel en de route Leuven Rechtdoor hebben geschrapt. "Daarbij zouden we tot situaties kunnen komen waarbij het terugdraaien van een route teruggedraaid wordt", zei hij. Net daarom is een vliegwet nodig. Die zal volgens Decuyper niét de huidige toestand betonneren, zoals sommigen vrezen, maar wel de procedure beschrijven die gevolgd moet worden om een nieuwe route in te stellen. Bijvoorbeeld dat er een veiligheidsanalyse moet worden uitgevoerd, een milieurapport moet worden opgemaakt,... "Als die wet er is, zal het moeilijker worden om naar de rechtbank te stappen bij de introductie van een nieuwe route", aldus Decuyper. "Op die manier krijg je een stabiel juridisch kader." Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant zei al meermaals dat ze werkt aan een structurele oplossing die rekening houdt met zowel het economisch belang van de luchthaven als met de belangen van de omwonenden. (Belga)

Onze partners