Belgische toont verband aan tussen slaap, gewicht en leerproblemen bij kinderen

07/11/11 om 15:21 - Bijgewerkt om 15:21

(Belga) Er bestaat een belangrijk verband tussen obesitas, slaapproblemen en leerprocessen bij lagere schoolkinderen. Onderzoek in de Verenigde Staten van de Belgische dr. Karen Spruyt toont aan dat de drie problemen op een complexe manier met elkaar verbonden zijn en elkaar bovendien versterken. De studie is gepubliceerd in het vakblad American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine.

Dr. Karen Spruyt studeerde psychologie aan de VUB waar ze in 2005 doctoreerde op slaapproblemen bij kinderen. De studie van de slaapspecialist van de pediatrieafdeling van de Universiteit van Chicago onderzocht 351 normaal ontwikkelde kinderen uit Louisville (Kentucky) van gemiddeld acht jaar oud. Ze werden getest op hun cognitieve vaardigheden en hun gewicht. De kinderen bleven ook een nacht slapen om hen te testen op ademhalingsproblemen, zoals slaap-apneu. De resultaten toonden aan dat de drie elementen elkaar beïnvloeden. Volgens dr. Spruyt verhogen ademhalingsproblemen tijdens het slapen het risico op negatieve resultaten bij leercapaciteiten en gewicht. Overgewicht verhoogt dan weer het risico op slaapproblemen en op leerstoornissen. Wie slecht scoorde op de cognitieve test, vertoonde tevens een verhoogd risico op overgewicht en slaapstoornissen. "De rol van gewicht en slaapstoornis waren vergelijkbaar, beide hadden een negatief effect op het cognitief functioneren", aldus de onderzoekster. De verminderde mentale flexibiliteit verhoogt ook het risico op een slechtere gezondheid. Omgekeerd kunnen goede leervaardigheden (zoals mentale flexibiliteit, verwerking van informatie, controle over aandacht en planning) beschermen tegen overgewicht en slaapstoornissen. (KAV)

Onze partners