Belgische consumenten het minst tevreden over openbaar vervoer, energie en telecom

(Belga) De Europese Commissie heeft haar zesde scorebord voor de consumentenmarkten voorgesteld, haar tevredenheidsonderzoek bij consumenten. België vertoont geen grote afwijkingen in vergelijking met de andere lidstaten, maar er moet wel meer aandacht besteed worden aan het openbaar vervoer, de energiemarkt en de telecommarkt. Dat zegt het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO). Het OIVO roept de regeringsonderhandelaars op de bevindingen van de Commissie ter harte te nemen.

Het jaarlijkse scorebord geeft een ranglijst weer van 51 diensten- en goederenmarkten die samen meer dan 60 procent van de huishoudbudgetten vertegenwoordigen. Bedoeling is te achterhalen welke markten niet aan de behoeften van de consumenten voldoen. Het OIVO besluit uit de studie dat België op de markt van de financiële diensten, kredieten, hypotheken en levensverzekeringen bij de beste van de klas is. Dat staat echter in schril contrast met de markt voor mobiele telefonie, gas en spoorvervoer, zegt het OIVO. “Hier doet België het beduidend slechter dan de andere lidstaten van de Europese Unie. Ook brandstoffen krijgen een beduidend lagere score in vergelijking met de andere lidstaten.” In vergelijking met 2010 krijgt Belgische elektriciteitsmarkt een (nog) lagere score. Volgens de Commissie zou het kunnen dat de consument struikelt over de hoge prijzen. “De regeringsonderhandelaars moeten het scorebord aandachtig onder de loep nemen”, zegt het OIVO. “Openbaar vervoer, energie en telecom zijn de markten waar de focus moet op gelegd worden, zonder de andere uit het oog te verliezen.” (KAV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content