Belgische consument betaalt te veel voor mobiel internet

27/03/12 om 12:42 - Bijgewerkt om 12:42

(Belga) Belgen die een smartphone met mobiel internet bezitten, betalen vaak te veel voor hun gsm- en datapakket. Dat blijkt uit een vergelijkend onderzoek van consumentenorganisatie Test-Aankoop. De consumentenorganisatie raadt aan om te kiezen voor prepaidformules, die de consument meer flexibiliteit bieden.

Belgische consument betaalt te veel voor mobiel internet

Test-Aankoop onderzocht in februari meer dan 130 formules van telecomoperatoren, aan de hand van vier verschillende standaardprofielen. Wie als voordeligste uit de bus komt, hangt vooral af van iemands gsm-gebruik en het corresponderende profiel. Wel blijkt duidelijk uit het onderzoek dat er heel wat geld bespaard kan worden door te kiezen voor de goedkopere formules van kleinere operatoren. Want bij de drie grote operatoren - die samen nochtans meer dan negentig procent van de Belgische markt dekken - is bellen en surfen vaak een pak duurder. "Wie naar Base, Mobistar of Proximus trekt, betaalt al snel 30 tot zelfs 100 procent meer. Bovendien zitten abonnees van de drie marktleiders vaak vast aan een contract van 12 tot 24 maanden. Zij betalen dus ofwel twee jaar lang te veel voor hun gsm-verbruik, ofwel hoge opzeggingskosten om naar een goedkopere operator over te stappen", aldus Test-Aankoop. De organisatie raadt de consument dan ook aan om te kiezen voor een prepaidformule, waardoor er gemakkelijker kan worden overgestapt naar een andere operator wanneer die een voordeliger tarief aanbiedt. "Met een abonnement behoudt de consument namelijk geen enkele manoeuvreerruimte om de interessantste tarieven te genieten, terwijl de herladende beller flexibel blijft om de voordeligste formules na te jagen", luidt het. (MVL)

Onze partners