Belgische adverteerders hebben kritiek op zelfreclame tv-zenders

(Belga) De Belgische adverteerders maken zich zorgen. De reclameblokken zijn te lang, vinden ze, vooral omdat zenders te veel trailers uitzenden voor hun eigen programma’s. Dat schrijft De Standaard dinsdag.

De adverteerders zijn bezorgd over het uitgesteld kijken, waarbij reclame wordt overgeslagen. Dat blijkt uit een rondvraag die de Unie van Belgische Adverteerders deed bij de eigen leden en bij specialisten uit de media- en reclamebusiness. Maar overladen reclameblokken blijken eveneens een grote frustratie te zijn. Volgens Chris Van Roey, ceo van de belangenvereniging, moet er gesnoeid worden in de zelfreclame van de zenders. “Die is de afgelopen tien jaar sterk toegenomen, en kijkers beschouwen dat ook als reclame.” Die trailers worden nochtans officieel niet als reclame beschouwd en tellen dus niet mee in de wettelijke limiet van 12 minuten reclame per uur. Volgens de adverteerders zijn er nog andere factoren die de reclameblokken uit hun voegen doen barsten. Zo zijn er de vele – doorgaans niet betaalde maar wel geruilde – advertenties die zenders, tijdschriften en andere media voor elkaar maken. De adverteerders willen rond de tafel zitten met de zenders en de tv-distributeurs om na te denken over nieuwe reclamemodellen. Wilfried Celis, sales director bij de Vlaamse Mediamaatschappij (vtm), zegt dat de reclamedruk de jongste drie jaren ongeveer gelijk is gebleven. Het aantal trailers is de afgelopen twee jaar op vtm zelfs met 20 procent verminderd. “We zijn het op veel punten eens met de adverteerders”, zegt ook Kristof Demasure, woordvoerder van VT4. Telenet loopt al een tijdje rond met plannen om de reclameblokken aan te passen aan de kijker. (TVP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content