Belgisch plan voor hervorming NMBS is een "interessante referentie" voor andere lidstaten

10/01/13 om 17:37 - Bijgewerkt om 17:37

(Belga) De Europese Commissie is tevreden over het hervormingsplan van de Belgische spoorwegen dat de regering-Di Rupo gisteren heeft goedgekeurd. Dat is vernomen in de omgeving van eurocommissaris voor Transport Siim Kallas. De Commissie bestempelt het plan als "een interessante referentie" voor andere lidstaten die over spoorhervormingen nadenken.

"De Commissie begroet de voorgestelde hervorming van de Belgische spoorwegen, met een onafhankelijke netwerkbeheerder Infrabel en een passagiersvervoersbedrijf NMBS die actief samenwerken ten voordele van de passagiers", zo verluidde bij Kallas. Over het nieuwe HR Rail kon de Commissie nog geen commentaar kwijt. De hervorming, die het einde van de NMBS-holding bezegelt, is volgens Kallas "grotendeels" in lijn met het nieuwe pakket maatregelen dat hij eind deze maand zal presenteren en dat de concurrentie op de spoorwegen moet aanzwengelen. Het kan zelfs als "interessante referentie" dienen voor andere lidstaten. De Commissie boog zich gisteren een eerste keer over het nieuwe pakket van Kallas, dat liefst zes wetgevende voorstellen en twee mededelingen omvat. Er bestond ruime politieke steun voor de krachtlijnen: het openen van alle binnenlands passagiersvervoer voor concurrentie en de versterking van de rol en onafhankelijkheid van de infrastructuurbeheerders. In haar liberaliseringsvoorstellen voor de spoorwegen heeft de Commissie de voorbije jaren steevast gepleit voor de ontkoppeling van de netwerkbeheerder en de eigenlijke vervoersbedrijven. Ze stootte daarbij evenwel even vaak op de weerstand van lidstaten met machtige nationale monopolisten. Ook vandaag verdedigen landen als Duitsland en Oostenrijk nog steeds de eenheidsstructuur. Zo overkoepelt de holding van Deutsche Bahn nog steeds netwerkbeheerder DB Netz, een model dat vorig jaar nog gratie kreeg bij de advocaat-generaal van het Europees Hof van Justitie. Frankrijk behoorde traditioneel ook tot deze groep, maar de socialistische regering denkt er na over een hervorming, met een nieuwe netwerkbeheerder die voortaan ook de onderhoudstaken van de vervoersmaatschappij SNCF zou overnemen. (KAV)

Onze partners