België nog niet klaar voor Europees rijbewijs

© Belga

Vanaf zaterdag moeten de overheden in alle lidstaten nieuwe rijbewijzen in de vorm van een plastic kredietkaart uitgeven, maar ons land is nog niet klaar.

Ondanks het verstrijken van die Europese deadline worden in België, net als in Frankrijk en Cyprus, nog steeds papieren rijbewijzen afgeleverd. Dat is het gevolg van vertragingen bij de openbare aanbestedingen voor leveranciers, legt woordvoerder Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit uit. In 38 gemeenten wordt de nieuwe kaart wel al verdeeld. De FOD maakt zich sterk dat de omschakeling tegen mei in alle gemeenten rond zal zijn.

Voor de vervanging van de bestaande rijbewijzen krijgen bestuurders nog wel wat tijd: dat moet uiterlijk tegen 2033 gebeuren.

Plastic kredietkaart

Alle nieuwe rijbewijzen in de Europese Unie moeten afgegeven worden in de vorm van een plastic kredietkaart, met een foto en standaardinformatie die op Europees niveau is vastgelegd. De lidstaten mogen daarnaast ook nog wel nationale symbolen aanbrengen.

Het eengemaakte Europese model komt ter vervanging van de meer dan honderd verschillende papieren en plastic modellen die momenteel gebruikt worden door de 300 miljoen bestuurders in Europa. De informatie is eenvormig en makkelijk leesbaar. Dat moet de wegpolitie op het oude continent een pak kopbrekens besparen.

“Soms dateren de foto’s op rijbewijzen van lang geleden, is het onduidelijk welke categorie voertuigen mag worden bestuurd en kan het document makkelijk worden nagemaakt. Valse rijbewijzen zijn immers een ‘licence to kill'”, zo licht eurocommissaris voor Transport Siim Kallas toe.

Europese databank

Het rijbewijs is bovendien gekoppeld aan een Europese databank waar nationale autoriteiten gegevens kunnen uitwisselen. Dat moet de strijd tegen rijbewijstoerisme en fraude versterken. Het moet bijvoorbeeld vermijden dat lidstaten een rijbewijs afgeven aan een bestuurder wiens rijbewijs in een andere lidstaat is ingetrokken.

Met het Europese rijbewijs komt ook een einde aan de onbepaalde duur van de geldigheid van het document. De richtlijn bepaalt dat autobestuurders en motorrijders om de tien tot vijftien jaar hun bewijs moeten hernieuwen. Daarvoor hoeven ze echter geen nieuw examen af te leggen. Het gaat erom informatie te actualiseren en een meer recente foto aan te brengen.

Om de tien jaar vernieuwen

In België is gekozen voor een periode van tien jaar, net als het geval is voor de hernieuwing van de identiteitskaart. “Zo moet de burger maar één keer naar het gemeentehuis”, aldus De Spiegelaere. Rijbewijzen voor bestuurders van bussen en vrachtwagens moeten van Europa wel om de vijf jaar vernieuwd worden. Zij moeten daarbij ook telkens een medisch onderzoek ondergaan.

België, Frankrijk en Cyprus zijn samen met Ierland en Luxemburg één van de laatste lidstaten waar nog steeds papieren rijbewijzen worden uitgereikt. De meeste andere landen werken al jaren met plastic kaarten. Ook gaat het rijbewijs in vele landen gepaard met een puntensysteem. Dat wordt voorlopig niet geharmoniseerd, maar volgens Europese experts is dat zeker een item voor de toekomst.

Theoretisch examen voor bromfietsers

Naast het rijbewijs regelt de nieuwe richtlijn ook een aantal andere veiligheidsmaatregelen. Zo verplicht Europa bestuurders van bromfietsen om een theoretisch examen af te leggen. Lidstaten mogen ook praktische testen en medische keuringen invoeren. Ook wordt de leeftijd voor de toegang tot rijbewijzen voor de krachtigste motoren opgetrokken van 21 tot 24 jaar. (Belga/TE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content