Belgen kochten vorig jaar 10 procent minder consolegames

(Belga) De markt van de fysieke games was in 2012, met een omzet van bijna 200 miljoen euro, goed voor bijna 6 miljoen verkochte games. Dat blijkt uit het jaarrapport dat BEA Interactive, de federatie van uitgevers van games in België, en GFK Retail and Technology woensdag hebben voorgesteld. Ten opzichte van 2011 daalde de verkoop met bijna 10 procent.

De bijna 200 miljoen euro omzet in 2012 betekent een daling van 9,8 procent tegenover 2011. De verkoop van consolegames kent de belangrijkste daling (-10 procent); de verkoop van pc-games daalt minder sterk (-4 procent). Oorzaken voor deze daling zijn het verminderde aanbod van spellen in het afgelopen jaar, maar vooral het downloaden van games, het online gamen en games op tablets die aan belang winnen. “Deze cijfers gaan alleen over de verkoop van games op een fysieke drager”, zegt Olivier Maeterlinck, directeur van BEA Interactive. “Recent onderzoek over het gamegedrag in België toont aan dat minstens een derde van de Belgische gamers online gamet. De uitgevers van games bieden hun games dan ook aan voor onlinegaming, via onlineplatforms en op tablets.” De top tien van de bestverkochte games in 2012 verschilt voor de console- en de pc-games. Meer dan 80 procent van de verkochte games is enkel bestemd voor de console. De Belg kiest op console vooral voor games geschikt voor alle leeftijden, terwijl voor de pc de voorkeur wordt gegeven aan actie- en simulatiegames. Zes op de tien bestverkochte consolegames zijn geschikt voor alle leeftijden. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content