Belg klaagt massaal over postbestellingen

© Belga

Bij de ombudsdienst van de postdiensten is er dit jaar een recordaantal klachten geregistreerd: 17.000.

Bij de ombudsdienst van de postdiensten is er dit jaar een recordaantal klachten geregistreerd: 17.000. Bijna de helft van die klachten gaat over verdwenen brieven of pakjes. Dat meldt “Het Nieuws” van vtm en het bericht wordt bevestigd door Truus Lostrie, de ombudsvrouw van de postdiensten. “Onze ombudsdienst zal de komende weken tips aan het publiek geven om dergelijke problemen te voorkomen, ” zegt Lostrie. Waren er twee jaar geleden nog maar een goede 12.000klachten over de postdiensten (van bpost, maar ook van andere privé-pakjesdiensten), dan is dat aantal dit jaar opgelopen tot een geëxtrapoleerd aantal van meer dan 17.000.

“De helft van die klachten gaan over foutieve bestellingen, verdwijningen en diefstallen, ” zegt Truus Lostrie. “Het andere leeuwendeel van de klachten gaat over een gebrek aan klantvriendelijkheid, over onbekwaamheid en over schendingen van het briefgeheim.”

Het grote aantal verdwenen zendingen wijt de ombudsvrouw aan het toenemend aantal bestellingen via internet in het buitenland. “Mensen denken dat ze een koopje doen door een iPad of pc in China te bestellen, maar dat is vaak namaak en die bestellingen worden gecontroleerd door de douane. Nepspullen worden vernietigd.”

Informatiecampagne

De ombudsdienst gaat de komende weken, onder andere via haar website, tips aan de consumenten geven. “Zo zullen we uitleggen dat je waardevolle zendingen best laat verzekeren tegen verlies of diefstal”, zegt Lostrie. (Belga/INM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content