Belg heeft gemiddeld vermogen van 85.000 euro

(Belga) Het totale vermogen (exclusief vastgoed) van Belgische particulieren overschreed eind 2010 voor het eerst de kaap van 900 miljard euro. Dat komt gemiddeld neer op 85.000 euro per persoon. Een en ander blijkt uit een studie van Roland Berger Strategy Consultants over vermogensbeheer.

Sinds eind 2008 volgt België de internationale opwaartse trend. In twee jaar tijd dikte het vermogen van de Belgische particulieren dan ook met meer dan 100 miljard euro aan. Hiermee nestelt België zich in de kopgroep van Europese landen in termen van rijkdom per inwoner. Ook het spaarprofiel van de Belg evolueerde de afgelopen twee jaar. De depositospaarrekeningen stegen ten opzichte van 2008 met 38 procent, wat het beeld van de “dwangmatige Belgische spaarder” nog versterkt. Internationaal stelt Roland Berger sinds eind 2008 een merkbaar herstel van de markt van het vermogensbeheer vast. In dat jaar kromp die markt nog met 19 procent. Tegen eind 2010 trok ze echter weer aan met een groei van 14 procent tot 27,6 biljoen euro. In 2011 is de Europese markt van het vermogensbeheer ruim 17 procent groter dan in 2008. Over dezelfde periode groeide de Aziatische markt met 14 procent en de Amerikaanse met 12 procent. Ondanks de groei van de markt van het vermogensbeheer, is er ook sprake van een aantal fundamentele zwakheden. Want als gevolg van de omvangrijke financiële crisis beleggen klanten op een veel voorzichtigere manier. “De focus ligt nu op het beschermen en behouden van de activa”, aldus Grégoire Tondreau van Roland Berger in Brussel. “Klanten zijn onverschillig geworden voor complexe beleggingsproducten na hun slechte ervaringen tijdens de crisis. Ze kiezen voor producten die een grote veiligheid garanderen.” Klanten vragen ook steeds meer exclusief advies, zo leert de studie nog. Van vermogensbeheerders wordt een almaar hogere kwaliteit van dienstverlening verwacht. “Leveranciers moeten bijzondere aandacht besteden aan het op één lijn brengen van hun internationale aanbod en hun klanten tegelijk op maat gesneden voorstellen doen. Dit vergt een precieze kennis van de individuele noden en voorkeuren van elke klant”, zo besluit Grégoire Tondreau. (JDE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content