Belg geeft minder uit tijdens kerstperiode

De Belgische consument schat dat hij dit jaar zo’n 570 euro zal uitgeven tijdens de eindejaarsfeesten.

De economische bezorgdheid zet nog steeds een domper op de eindejaarsaankopen. Dat blijkt uit de resultaten van een Europese consumentenstudie van advieskantoor Deloitte.

De Belgische consumenten schatten 570 euro uit te geven tijdens de kerstperiode, een iets kleiner budget dan vorig jaar en de vijfde daling op rij.

Die daling zal vooral een invloed hebben op geschenken en op het budget voor vrije tijd en uitgaan. Andere uitgaven zoals voor voeding blijven stabiel.

70 miljoen euro geschenkbonnen ongebruikt
Net als vorig jaar verkiezen de consumenten nuttige en minder dure geschenken en kijken ze uit naar de beste prijzen en speciale aanbiedingen. Dat staat echter haaks op het feit dat nieuwe technologieën (iPad, iPhone) succesvoller zijn dan ooit.

Geschenkbonnen staan voor het vierde opeenvolgende jaar bovenaan het verlanglijstje, de helft van de Belgen willen ze schenken of ontvangen. Maar dat betekent niet dat ze allemaal worden ingewisseld. Naar schatting zal in 2010 ongeveer 70 miljoen euro aan cadeaubonnen in België niet worden gebruikt.

Internet

Op het vlak van internetshoppen blijft de Belg achterop hinken in vergelijking met de internetaankopen van andere Europeanen. Slechts 16 procent van de Belgen koopt online, tegenover 33 procent in Europa.

De voorkeuren voor geschenken lopen sterk uiteen in de Europese landen: Finnen verkiezen cash, Zwitsers hopen op een boek als geschenk, Polen opteren voor cosmetische producten en Oekraïners willen graag reizen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content