Belg eet minder (vaak) vlees

02/05/16 om 16:49 - Bijgewerkt om 16:49

Bron: Belga

(Belga) De Belg eet minder vaak vlees of kiest voor een kleiner stukje vlees. Dat concludeert het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) uit onderzoek dat GfK Belgium voor het centrum verricht. De aankoop van vlees voor thuisverbruik daalde tussen 2002 en 2015 met een kwart. In 2002 ging het nog om 27,1 kilogram per capita, vorig jaar daalde dat naar 19,9 kilogram.

Belg eet minder (vaak) vlees

Belg eet minder (vaak) vlees © BELGA

De Belg blijft wel een vleeseter. Binnen de korf van vlees, vis en gevogelte daalt het volume-aandeel van vlees weliswaar onder de 57 pct, maar dat is nog altijd het hoogste aandeel. Gevogelte wint aan belang. De daling van de vleesaankopen doet zich voor in alle regio's en bijna alle bevolkingsgroepen. Uitzondering zijn de alleenstaanden onder de 40. Bij hen zat vlees vorig jaar opnieuw wat in de lift. Het vleesverbruik blijft gedomineerd worden door de vleesmengelingen, zoals worsten, hamburgers en gemengd gehakt. Met een volume van 6,9 kilogram per capita maken ze intussen 36 pct van het aangekochte volume vers vlees uit. Zijn de vleesmengelingen qua volume de grootste categorie, in waarde worden ze ingehaald door rundvlees. Ondanks een verdere daling van 5 naar 4,7 kilogram per capita blijft het waarde-aandeel van rundvlees op 32 pct. Bij de vleesmengelingen ligt dat op 30 pct. In 2015 lag de gemiddelde prijs van rundvlees iets hoger dan het jaar voordien. Paarden- en orgaanvlees vinden nog moeilijk afnemers. Orgaanvlees werd acht jaar geleden door één op de vier Belgen gekocht. In 2015 was dat slechts één op de zes. De aankopen halveerden van 300 naar 150 gram per kop. Ook paardenvlees zit in een neerwaartse trend en daalde in dezelfde periode van 260 naar 120 gram. Dertien gezinnen op honderd kochten in 2015 vers paardenvlees. In 2008 waren er dat nog 25. De grootdistributie blijft het belangrijkste aankoopkanaal voor vers vlees, met bijna 41 procent marktaandeel. De slager kon vorig jaar wat terrein terugwinnen en steeg van 23,7 naar 24,1 procent marktaandeel. arktonderzoeksbureau GfK Belgium volgt in opdracht van VLAM continu de voedingsaankopen voor thuisverbruik bij 5.000 Belgische gezinnen. (Belga)

Onze partners