Belangrijkste vrachtspoorlijn tegen eind 2015 uitgerust met veiligheidssysteem ETCS

(Belga) De zogenoemde “Corridor C”, een grote internationale spoorlijn voor vrachtvervoer die door België loopt, zal tegen eind 2015 op Belgisch grondgebied volledig uitgerust zijn met het Europese veiligheidssysteem ETCS. Dat heeft spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel gezegd tijdens een persbezoek aan de onlangs in gebruik genomen ETCS-lijn tussen Leuven en Mechelen.

Het veiligheidssysteem is sinds een maand in gebruik op het baanvak Wijgmaal-Herent, een stuk van 15 kilometer op de spoorlijn Leuven-Mechelen. Dat is niet alleen belangrijk voor het reizigersverkeer, maar ook voor het goederenvervoer per spoor. Het baanvak maakt immers deel uit van een “goederensnelweg” die loopt van Antwerpen tot Athus, in de provincie Luxemburg, en van daaruit naar het Franse Lyon en het Zwitserse Bazel. Het kostte Infrabel circa 3,5 miljoen euro om dit baanvak met ETCS uit te rusten. Voor de volledige “Corridor C” op Belgisch grondgebied, of 500 kilometer sporen, gaat het om een bedrag van 100 miljoen euro (waarvan een deel via Europese subsidies). ETCS is vergelijkbaar met een “permanente cruisecontrol”, aldus Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit. Een trein die te snel rijdt, onvoldoende afremt voor een rood sein of een rood sein voorbijrijdt, wordt dankzij het systeem automatisch afgeremd of gestopt. Infrabel heeft het Europese veiligheidssysteem momenteel al geïnstalleerd op ruim 200 kilometer sporen, ongeveer 5 procent van het Belgische net. Tegen eind 2022 moet het volledige spoorwegnetwerk ermee uitgerust zijn, een investering van 2 miljard euro. Vanaf 2025 zouden er alleen nog ETCS-treinen op het Belgische spoor mogen rijden. (FUL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content