'Bedrijswagenbelasting zwaarst voor middenkaders en vertegenwoordigers' (onderzoek)

22/02/12 om 15:06 - Bijgewerkt om 15:06

Het leeuwendeel van de werknemers met een bedrijfswagen (83 procent) betaalt daar vanaf nu meer voor.

'Bedrijswagenbelasting zwaarst voor middenkaders en vertegenwoordigers' (onderzoek)

© Thinkstock

De nieuwe belasting op bedrijfswagens weegt het zwaarst op middenkaders en vertegenwoordigers, vaak de profielen die hun auto het meest nodig hebben, concluderen socialedienstverlener SD Worx en leasingmaatschappij LeasePlan.

De directie- en hogere kaderleden komen het best weg. De belastingverhoging in absolute cijfers is voor hen het hoogst, maar omdat de wagen slechts 4,3 procent van hun jaarsalaris vertegenwoordigt, daalt hun koopkracht relatief gezien het minst.

"De personeelsleden met een buitenfunctie, die hun auto echt nodig hebben, komen er in dat opzicht het bekaaidst vanaf", is te horen bij LeasePlan.

'Bedrijswagenbelasting remt ook elektrische revolutie af'
De tweede belangrijke conclusie is dat er in de nieuwe regeling geen aansporing zit om een milieuvriendelijke wagen te kopen. "Integendeel", stelt managing director Michel Van den Broeck. "De belasting wordt voortaan berekend op de totale cataloguswaarde en die is bij elektrische en hybride auto's erg hoog."

SD Worx en LeasePlan verwachten bijgevolg dat de elektrische revolutie sterk zal worden afgeremd door de belasting.

De nieuwe regeling voor bedrijfswagens houdt, naast de CO2-uitstoot, voortaan ook rekening met de catalogusprijs van de auto. Daardoor stijgt het zogenaamde Voordeel van Alle Aard, waarop belasting wordt geheven, voor de werknemer gevoelig en dat levert de fiscus extra inkomsten op uit de ruim één miljoen Belgische bedrijfswagens.

Met de nieuwe regeling wil de regering-Di Rupo meer inkomsten genereren uit het grote aantal bedrijfswagens in België. Van de 5,3 miljoen auto's op onze wegen zijn er meer dan een miljoen in handen van bedrijven. (Belga/TE)

Onze partners