Bedrijfswagens: planbureau ziet geen brood in cash-for-car

© belga

De bedrijfswagen inruilen voor cash loon zal voor veel bestuurders nadelig zijn. ‘Zeker voor wie veel rijdt, is het oninteressant’, zegt het Planbureau donderdag in de kranten van Mediahuis.

Als de werkgever het goedkeurt, dan krijgt wie volgend jaar zijn bedrijfswagen inlevert daar cash voor in de plaats. Hoort bij die wagen ook een tankkaart, dan ontvangt hij of zij er nog eens 20 procent bovenop, besliste het kernkabinet vorige week.

Volgens berekeningen van het Planbureau zal die regeling voor veel bestuurders niet voor­delig zijn. ‘Wie een bedrijfswagen heeft, legt jaarlijks gemiddeld 30.000 kilometer af. Daardoor zou de opleg voor het inleveren van een tankkaart gemiddeld 40 procent moeten bedragen’, rekent het Planbureau voor.

‘Uit onze cijfers blijkt dus dat het bedrag voor veel bestuurders niet het aantal kilometers compenseert dat ze vandaag met hun tankkaart afleggen’, zegt onderzoeker Alex Van Steenbergen. Uit cijfers van Renta blijkt bovendien dat het ontvangen cashbedrag ruim onder de leasingwaarde van de wagen zit.De conclusie van het Plan­bureau sluit aan bij wat organisaties als VAB, Touring, Febiac, en Traxio eerder al zeiden. Volgens hen zou het systeem niets veranderen aan de files omdat weinig mensen zullen kiezen voor het cashbedrag.

Vooral voor wie veel kilometers aflegt, is het volgens Van Steenbergen oninteressant. Vooral de rijkste Belgen profiteren van de anderhalf miljard euro die de schatkist jaarlijks uitgeeft aan salariswagens, blijkt uit de studie van het Planbureau. Zo zit bijna de helft van de totale waarde van het bedrijfswagenpark geconcentreerd bij de tien procent hoogste inkomens.

Partner Content