Bedrijfsinteresse voor geolocatie-hesje bedacht door Thomas More-studenten

12/01/16 om 12:28 - Bijgewerkt om 12:28

Bron: Belga

(Belga) Een groep studenten van de Thomas More-hogeschool in Mechelen hebben een intelligent fluohesje bedacht, waarmee bijvoorbeeld kleuterleiders via hun smartphone gewaarschuwd worden als een kind te ver uit de buurt gaat. Eén enthousiast jurylid bood alvast enkele tienduizenden euro's aan voor de commercialisering van de geolokalisatietechniek, die ook voor andere toepassingen kan worden gebruikt.

Twaalf weken geleden kregen de studenten Informatiemanagement & Security voor het vak 'Design Lab' de opdracht een 'wearable' te maken, een stukje elektronica dat op het lichaam kan worden gedragen. Het moest er leuk uitzien en ook een maatschappelijk relevant probleem oplossen. Zes studenten werkten aan een interactief fluohesje, dat ze interessant vinden voor jeugdbewegingen en scholen, die met een groep kinderen bijvoorbeeld op uitstap gaan. "De elektronica in het hesje zorgt voor geolokalisatie en extra zichtbaarheid. De leerkracht kan via zijn smartphone alle kinderen lokaliseren en hij wordt gealarmeerd als een van hen te ver afdwaalt", klinkt de uitleg over BearWear, de officiële naam. Er worden ook toepassingen voor de elektronica gezien voor gebruik voor auto's en hondenleibanden. De jury was alvast enthousiast. Een van hen stelde wou een paar tienduizend euro's investeren, al hadden de studenten nog geen businessplan. "Maar een tiental bedrijven heeft ons al contact opgenomen om te praten. Tussen de examens door richten we nu een bedrijfje op en werken we aan een businessplan", zegt student Laurens Cleyman. "We zien toepassingen mogelijk in de zorg- en onderwijssector, maar bijvoorbeeld ook op constructiesites." De juiste werking van het apparaat wordt nog geheimgehouden. "We zijn bezig met een octrooiaanvraag. Het gaat wel over signalen over langere afstanden dan wifi thuis of bluetooth", aldus Cleyman. (Belga)

Onze partners