BBC heeft zaak-Savile slecht aangepakt maar niet verzwegen, zegt rapport-Pollard

19/12/12 om 19:08 - Bijgewerkt om 19:08

(Belga) De beslissing van de BBC om een documentaire over de betichtingen van seksuele agressie van ex-presentator Jimmy Savile niet uit te zenden, was een "vergissing" die de omroep in de chaos stortte maar was geen poging om de zaak te verzwijgen. Dat stelt een woensdag gepubliceerd rapport.

De beslissing eind 2011 om de uitzending in het nieuwsprogramma 'Newsnight', met betichtingen tegen de inmiddels overleden Savile, niet te brengen was een "vergissing, maar ik geloof dat ze te goeder trouw werd genomen. Het gebeurde niet (...) omwille van een slechte reden", aldus Nick Pollard, de ex-directeur van tv-zender Sky News die door de BBC werd belast met een rapport. "Het meest vervelende aspect, in mijn ogen, was niet de beslissing om de documentaire te deprogrammeren, maar de totale onbekwaamheid van het BBC-management om de gevolgen te beheren", vervolgt Nick Pollard. "Het niveau van chaos en verwarring was nog groter dan toen waarneembaar was." De inmiddels opgestapte BBC-topman George Entwistle had "kennis van de donkere kant van Jimmy Savile", maar er is geen bewijs van een cover-up in de beslissing om de documentaire te schrappen, aldus Pollard, die meer dan 10.000 mails en dozijnen documenten onderzocht. Jimmy Savile stierf in 2011 op 84-jarige leeftijd. Hij staat in Groot-Brittannië in het centrum van een schandaal rond seksueel misbruik van minderjarigen. (GEL)

Onze partners