Bart Somers: 'Indexering is randdiscussie over twaalf eurocent'

04/03/15 om 17:37 - Bijgewerkt om 17:37

Er lijkt onenigheid te zijn binnen de Zweedse coalitie over de indexering van de huurprijzen - een Vlaamse bevoegdheid. Maar N-VA blijft radicaal tegen een indexsprong. Daarnaast lijkt Oosterweel hetzelfde straatje van Uplace in te gaan: komt het er of niet? De Vlaamse regering zegt van wel, en snel.

Bart Somers: 'Indexering is randdiscussie over twaalf eurocent'

Bart Somers: de situatie is veranderd © Belga

Ruzie binnen de Zweedse coalitie over de indexering van de huurprijzen. Op federaal niveau ondergaan de lonen een indexsprong. CD&V, MR - en Open VLD lijkt daar ook in mee te gaan - willen dat op Vlaams niveau die indexsprong bij de huurprijzen gevolgd wordt. Iets wat N-VA radicaal tegengaat. En zo legt het debat problemen van de huurmarkt bloot.

'Geen voorstander van haastwerk'

'De huurmarkt moet worden opgewaardeerd en de kwetsbare huurders moeten ondersteund worden', vindt An Moerenhout (Groen). 'Als N-VA de lonen bevriest, maar de huurprijzen laat stijgen, komt dat hard aan voor die mensen die al in de hoek zitten waar klappen vallen.'

Maar Liesbeth Homans (N-VA), Vlaams minister van Wonen, meent dat de regering al maatregelen neemt die 'ten goede komen van kwetsbare huurders'. Zo noemt de minister de initiatieven van huursubsidies en -premies.

Moerenhout wijst er onmiddellijk op, dat het vreemd is om die zaken als een 'oplossing voor armoede op de huurmarkt' te noemen. 'Zes procent huurders heeft recht op een premie, de overige 94 procent niet, omdat ze afhankelijk zijn van criteria van de Vlaamse overheid', verklaart ze.

'Bij het huidige systeem vallen mensen uit de boot en we moeten tegemoetkomen aan de noden van die mensen', beaamt Homans. Er moet dan ook een evaluatie van de subsidies en premies komen. 'Maar ik ben geen voorstander van haastwerk. Het is niet verstandig om overhaast te werk te gaan bij de hervorming van de huursubsidie en -premie.'

'Overheid kan dit niet alleen'

Welke maatregelen komen de huurder dan nog ten goede? 'We vragen allerlei inspanningen aan de verhuurder, die op het einde van de rit in het voordeel van de huurder spelen', zegt Homans. Ze geeft het voorbeeld van isolatie. 'Zo zal de huurder op het einde van de rit een lager bedrag op zijn energiefactuur zien staan.'

Ook zegt Homans op preventie te willen inzetten. 'Zeker om te voorkomen dat die kwetsbare groep uit zijn huis gezet zou worden', meent de minister. Tot slot hamert ze erop dat de 'private huurmarkt versterkt moet worden'.

Homans: 'Ik ben het er absoluut mee eens dat de Vlaamse regering sociale woningen moet bijbouwen. Maar we moeten private verhuurders aanmoedigen te helpen bij de huisvesting en hun woningen aan hetzelfde sociale tarief op de markt te zetten. De overheid kan dit niet alleen.'

'Stop de polarisering'

Michèle Hostekint (SP.A) begrijpt echter niet 'hoe het verarmen van de huurders de private huurmarkt kan versterken'. Maar Bart Somers (Open VLD) haalde zijn rekenmachine boven. Met de private huurmarkt raakt het debat volgens hem eindelijk aan de kern. 'Het hele debat over de indexering is een randdiscussie over slechts twaalf eurocent verschil', zegt hij.

Toch wijst Moerenhout erop dat een recent woononderzoek aantoonde hoe '146.000 huurders maandelijks problemen ondervinden om de huur te betalen'. Ook Hostekint vindt dat de beslissing 'niet in het voordeel van de verhuurder speelt als mensen het moeilijker krijgen om te betalen'.

Hostekint: 'In de helft van de huurcontracten is de indexering niet eens opgenomen. Misschien wil dat wel zeggen dat de verhuurders het belangrijker vinden dat ze op het einde van de maand hun geld krijgen. Stop met die polarisering en die mensen te schofferen voor wie u als minister van Armoedebestrijding eigenlijk moet opkomen.'

Homans vraagt zich echter af waarom er enkel gefocust wordt op de huurprijzen. 'Wat met de mensen die een indexsprong op de lonen ondergaan, maar zelf geen huurder zijn?' Eerder wilde ze aantonen dat er 'geen logica' in de vraag is: 'Als de huurprijzen niet geïndexeerd worden, dan moet hetzelfde gebeuren voor de tegemoetkomingen aan de onderkant van de markt', zei Homans. Waarbij ze nog benadrukte, dat ze niet van plan was een indexsprong voor die tegemoetkomingen door te voeren. Aan het einde van de rit blijft wel duidelijk dat N-VA voet bij stuk houdt.

'Wanneer Oosterweel-fetisj loslaten?'

En dat doet de partij ook als het op het Oosterweel-project aankomt. Wouter Van Besien (Groen) vergelijkt de uitspraken over het project even met het Uplace-winkelcomplex. Verschillende procedures maken het bij dat laatste moeilijk te zeggen of het er nu komt of niet, zegt Van Besien. 'Voor Oosterweel geldt hetzelfde.'

'Wanneer gaat de Vlaamse regering die halsstarrige houding, die fetisj van Oosterweel loslaten?', vraagt de Groen-politicus zich af.

Niet gauw, zo blijkt. In tegenstelling tot Uplace, lijkt de regering hier wel zeker te kunnen zeggen dat Oosterweel er komt. 'Het is de ambitie om in 2017 te starten', meent minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). 'In de tussentijd gaan we voorbereidende werken doen. We willen vooruit en dat moet snel gaan. Misschien worden er stokken in de wielen gestoken. Maar ik ga uiteindelijk in de spiegel kunnen kijken en zeggen dat ik alles gedaan heb om het mobiliteitsprobleem in Antwerpen aan te pakken.'

Annemie Turtelboom (Open VLD) voegt zich daarbij en zegt ook volledig achter het project te staan dat 'mobiliteit en leefbaarheid verzoent'. Maar Van Besien geeft aan dat het project - net als 'een rot ei' - nooit goed kan worden. 'U zal misschien nog in de spiegel durven kijken, maar het is belangrijker dat u nog in de ogen van de Antwerpenaar kan kijken.'

'U verwart daadkracht met goed beleid'

'U verwart daadkracht met een goed mobiliteitsbeleid', verzet ook Anke Vandermeersch (Vlaams Belang) zich. 'Antwerpenaars hebben filemoeheid en Oosterweelmoeheid.' Ze stelt voor, dat er meer verkeer naar de Liefkenshoektunnel wordt omgeleid. 'Iemand die van Gent naar Breda rijdt, hoeft niet door Antwerpen te gaan. Door meer verkeer door de Liefkenshoektunnel te laten rijden, kan u het fileleed op de Antwerpse ring verminderen.' Bovendien kan die oplossing de regering volgens Vandermeersch nog budget opleveren ook.

Een proefproject waarbij de Liefkenshoektunnel twee maanden lang tolvrij gemaakt werd, 'loste structureel niets op, maar verschoof het probleem', zegt Weyts echter. 'Wat wel structureel een oplossing biedt, is een derde Scheldekruising of dus het Oosterweeltracé.'

Op het einde van de rit een nog steeds standvastige N-VA en de vooruitblik op de indexering van de huurprijzen en de start van het Oosterweeltracé dus.

Onze partners