'Bart De Wever kreeg te veel aandacht'

29/12/11 om 13:32 - Bijgewerkt om 13:32

N-VA-voorzitter Bart De Wever en CD&V kregen tijdens de regeringsonderhandelingen disproportioneel veel media-aandacht, terwijl N-VA als partij onderbelicht bleef.

'Bart De Wever kreeg te veel aandacht'

© Belga

Dat besluiten onderzoekers van de Universiteit Antwerpen uit een analyse van 68.000 artikels op de Vlaamse nieuwssites.

Titel van de studie is "Berichtgeving in tijden van politieke crisis", al werden niet enkel de artikels over de onderhandelingen in rekening genomen. De geautomatiseerde screening nam dus ook berichten op over regionale kwesties en hield geen rekening met de rol als meerderheids- of oppositiepartij.

Toch leverde de doorlichting enkele interessante bevindingen op. Zo blijkt dat N-VA in een kwart van alle opgenomen artikels opdook, terwijl de partij bij de jongste Kamerverkiezingen goed was voor 29 procent van de stemmen (na statistische normalisatie). Met slechts een kleine 18 procent van de stemmen kwam CD&V dan weer ter sprake in 23 procent van de items. Bij CD&V komt de vertekening vermoedelijk door de leidende rol in de ontslagnemende regering.

Ook SP.A (15% stemmen tegen ruim 18% aandacht) en Open VLD (zo'n 12% stemmen tegen 15% aandacht) bleken oververtegenwoordigd.

Personencultus
Daar tegenover staat dat N-VA-kopman De Wever ruim 42 procent "coverage" kreeg, tegenover slechts 34 procent van "de stemmen". Iets wat de onderzoekers doet denken aan een "personencultus", maar ook aan een gebrek aan aandacht voor zijn partijgenoten. Van de andere opgenomen Senaatskopstukken doken enkel SP.A'er Johan Vande Lanotte en toenmalig CD&V-staatssecretaris Etienne Schouppe beduidend boven hun gewicht op in de media.

Voorts namen de vorsers ook de teneur van de berichten onder de loep. Berichten over Vlaams Belang (30,3%) en N-VA (28,7%) waren het vaakst negatief, wat te maken heeft met de teneur van hun boodschap en met mogelijk negatieve berichtgeving over de partijen. CD&V (25,8), SP.A (25,2), LDD (24,6) en Groen! (23,8) volgen op de voet, terwijl berichten over Open VLD slechts in 17,8 procent van de gevallen "negatief" kleurden.

Uit de analyse blijkt ook dat de teneur tijdens de onderzochte periode (januari tot oktober 2011) doorheen de tijd enkele sterke pieken vertoonde, onder meer bij de in Vlaanderen fel becommentarieerde oprichting van de Federatie Wallonië-Brussel of bij het heropstarten van de onderhandelingen. De meeste fluctuaties in de teneur zjin terug te vinden bij Het Belang van Limburg en op de VRT-website deredactie.be, terwijl De Standaard de meest constante teneur lijkt aan te houden.

Voor de studie focusten de onderzoekers - Enric Junqué de Fortuny, Tom De Smedt, David Martens en Walter Daelemans - op de nieuwswebsites van de Vlaams kranten en de VRT. Over een periode van tien maanden leverde dat 68.000 nieuwsitems op. (Belga/TE)

Lees meer over:

Onze partners