Band bij Ford Genk vermoedelijk nog hele dag stil

© Belga

In de Genkse Ford-fabriek ligt de band opnieuw stil. Bij toeleverancier SML is men nog niet opnieuw aan het werk gegaan en dat brengt de productie bij Ford in het gedrang.

Om zes uur hervatten de Ford-arbeiders opnieuw het werk. Bij de toeleveranciers werden maandag voldoende stukken gefabriceerd om de band bij Ford weer te laten draaien en verschillende tientallen auto’s af te werken. Maar die heropgestarte productie heeft niet lang geduurd. Rond half negen ’s morgens stopte de lopende band bij de Amerikaanse autoconstructeur opnieuw met draaien. En hoogstwaarschijnlijk gaat die band vandaag niet meer aan het rollen.

Werknemers toeleveranciers houden het been stijf
Bij toeleveranciers SML en Lear, onder meer verantwoordelijk voor de productie van de motoren, staat de band nog steeds stil. De bonden en directie zitten nog steeds rond de tafel. De arbeiders houden intussen het been stijf en weigeren opnieuw aan het werk te gaan. Ze willen minstens wachten tot na het overleg met de sociaal bemiddelaar van het ministerie van Werk. Dat deelt de ACV-hoofdafgevaardigde bij SML mee.

De inzet van het overleg in Brussel zijn de negen dagen dat de werknemers van de toelevering niet werden betaald, en evenmin een werkloosheidsvergoeding ontvingen. Volgens verschillende werknemers was er sprake van overmacht, omdat actievoerders hen de doorgang tot de fabriek beletten.

Deurwaarder

Bij de andere toeleveranciers gingen de medewerkers opnieuw aan de slag na de belofte van de directie dat de niet-erkende stakingsdagen van vorige week mogelijk toch vergoed zullen worden. Bij IAC, waar de dashboards voor de Mondeo’s worden gefabriceerd, en bij Syncreon, het assemblagebedrijf, heeft het overleg tussen de syndicaten en het management toch tot een klein oponthoud geleid. De werkhervatting kwam er niet snel genoeg om de productie bij Ford niet in het gedrang te brengen.

Eerder deze week waren daar wel blokkades om werkwilligen de toegang tot de fabriek te ontzeggen, en mengden actievoerders zich tussen de arbeiders. Maandag bezocht een deurwaarden de blokkades aan de poorten bij de toeleveranciers. Wie anderen de toegang tot de fabriek verhindert, riskeert een dwangsom van 1.000 euro per persoon en per inbreuk. De eerste dwangsom ging naar ABVV-secretaris Gaby Jaenen.

Middagploeg stand-by
Hoewel het erg onwaarschijnlijk is dat de productie bij Ford vandaag nog wordt hervat, is de middagploeg toch opgeroepen. Supervisors hebben hun teamleden gecontacteerd met de vraag om deze namiddag te komen werken. Het systeem van tijdelijke werkloosheid wordt daarmee omgezet in normale arbeidsuren, waarvoor dus loon wordt uitbetaald. De directie evalueert intussen de situatie op de Genkse site. Ze zullen hun werknemers vandaag contacteren met meer informatie over de volgende dagen.

Rechtszaak
Intussen raakte bekend dat de inleidende zitting van de rechtszaak die de bonden van Ford Genk aanspannen tegen de Europese directie om de afspraken die gemaakt werden omtrent de werkzekerheid af te dwingen. Volgens de bonden was de samenstelling van de rechtbank niet zoals het hoorde.

Volgens Rohnny Champagne, ABVV-vakbondsman, waren er al indicaties dat er procedurefouten zouden optreden. “We vermoedden al dat de zaak voor een verkeerde kamer van de arbeidsrechtbank zou opgeroepen worden.

Champagne verwacht bovendien nog niet te veel vuurwerk aan het hof. “De advocaten moeten eerst de termijnen bepalen waarbinnen de conclusies moeten worden neergelegd. Het is dus een inleidende zitting, maar daarom niet minder belangrijk. Men moet bij de hoofdzetel van Ford in de Verenigde Staten weten dat we ons niet zomaar neerleggen bij geschonden afspraken.”
Deze namiddag staat het eerste overleg met de sociaal bemiddelaar van de federale overheidsdienst Werk op de agenda. (Belga/EA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content