Autoluwe binnenstad zorgt voor meeste klachten bij Mechelse ombudsman

12/06/13 om 12:38 - Bijgewerkt om 12:38

(Belga) De Mechelse ombudsman Peter Claeys heeft vandaag zijn jaarverslag 2012 voorgesteld. Opvallend is dat het grootste aantal klachten die hij binnenkreeg rond de invoering van de autoluwe binnenstad gingen.

Autoluwe binnenstad zorgt voor meeste klachten bij Mechelse ombudsman

Claeys kreeg 899 klachten in 2012, maar slechts 281 daarvan vielen onder zijn bevoegdheid en kon hij dus behandelen. De overige betroffen klachten die door andere instanties (hogere overheden, NMBS, privébedrijven...) moesten worden opgevolgd. Van de 281 klachten waren ongeveer 25 procent gegrond, maar opvallend is dat zo'n 21 procent door de ombudsman als 'signaal' werden omschreven. "Dit zijn klachten die veelal te maken hebben met een beleidsdaad, dus waar ik zelf niets kan aan veranderen, maar die wel een signaal geven dat iets is foutgelopen. In 2012 werd de autoluwe binnenstad ingevoerd, en dat zorgde vooral de eerste drie maanden van het jaar voor een enorme toestroom aan klachten", aldus Claeys. "Mensen beweerden slecht geïnformeerd te zijn en door onwetendheid een boete te hebben opgelopen." Claeys merkt op dat ook de verhoging van de tarieven voor huisvuilzakken voor heel wat klachten zorgde, alweer door een te korte informatiecampagne met onwetendheid tot gevolg. Verder bevinden de klachten die de ombudsman ontving zich voornamelijk in het departement Stedelijke Infrastructuur en Stedelijke Ontwikkeling. "Daar klagen de mensen erover dat ze geen antwoord krijgen op mails en brieven", zegt Claeys. Hij formuleerde naast de klachtenanalyse ook enkele aandachtspunten voor het stadsbestuur, waarbij het belang van communicatie de belangrijkste aanbeveling is. (Belga)

Onze partners