Astronomen ontdekken suiker bij jonge ster

(Belga) Een team van Europese astronomen heeft voor het eerst suikermoleculen ontdekt in het gas rond een jonge, Zonachtige ster op 400 lichtjaar van ons, zo heeft de Europese Zuidelijke Sterrenwacht ESO gemeld.

Met de ALMA-radiotelescoop in Chili stootten de astronomen op moleculen van glycolaldehyde – een vorm van suiker – in het gas rond IRAS 16293-2422, een jonge dubbelster ongeveer net zo zwaar als de Zon. Glycolaldehyde is al eens eerder in de interstellaire ruimte waargenomen, maar nu voor het eerst zo dicht bij een Zonachtige ster, op afstanden vergelijkbaar met die tussen de Zon en de planeet Uranus. De ontdekking bewijst dat sommige van de chemische bestanddelen die nodig zijn voor het ontstaan van leven bij deze ster al op het moment van planeetvorming aanwezig waren, beklemtoont de ESO. “Glycolaldehyde is een eenvoudige vorm van suiker die niet veel verschilt van de suiker die we in koffie doen”, zegt Jes Jørgensen van het Deense Niels Bohr Instituut, hoofdauteur van een artikel in het vakblad Astrophysical Journal Letters. “Dit molecuul is een van de ingrediënten voor de vorming van RNA dat, net als het verwante DNA, een van de bouwstenen van het leven is”. “Wat zo opwindend is aan onze bevindingen, is dat (..)de suikermoleculen naar een van de sterren in het stelsel toe vallen”, zegt teamlid Cécile Favre van de Universiteit van Aarhus. “De suikermoleculen bevinden zich niet alleen op de juiste plek om op een planeet terecht te komen, maar bewegen ook de goede kant op”. (KAV)