Armoede en daling koopkracht grootste kopzorg consumenten

(Belga) Armoede en de daling van de koopkracht zijn de grootste kopzorgen van de consumenten. Dat blijkt uit een studie die het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO) begin dit jaar heeft uitgevoerd.

Armoede en de daling van de koopkracht hield begin dit jaar 59 procent van de Belgen bezig. Opvallend: in 2011 was de grootste zorg bij de consumenten (50%) nog dat België uiteen zou vallen, terwijl vandaag de dag nog slecht 5 pct van de mensen daar belang aan hecht. Bijna de helft van de respondenten (43%) is bezorgd over de toename van de werkloosheid, 24 procent vindt de onveiligheid zorgwekkend en 21 pct maakt zich zorgen over het belastingpeil. Uit het onderzoek blijkt ook dat er begin 2012 opnieuw iets meer uitgegeven wordt. “Maar”, zo nuanceert OIVO, “consumenten verminderden in september 2011 reeds fors hun uitgaven. In die mate zelfs, dat ze moeilijk hun uitgaven nog verder kunnen terugschroeven in februari”. De afgelopen zes maanden heeft één op de vijf consumenten zijn/haar uitgaven voor voeding verminderd. Drie op de tien deed dat voor restaurant- en cafébezoek en voor reizen en ongeveer één op de vier consumenten zegt dat hij/zij in de voorbije zes maanden de uitgaven voor de wagen en voor vrijetijdsactiviteiten verminderd heeft. Wat die daling betreft, wijst OIVO er nog op dat er betekenisvolle verschillen zijn tussen het noorden en het zuiden van het land: de uitgaven worden algemeen gezien veel forser ingeperkt door Walen dan door Vlamingen. (MVL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content