Antwerpse woongebieden worden geleidelijk aan zone 30

(Belga) Woongebieden tussen de grote verkeersassen in Antwerpen zullen geleidelijk aan zone 30 worden. Dat is een van de maatregelen die het Antwerpse schepencollege in het Verkeersveiligheidsplan 2013-2018 inschreef. De zone 30-omgevingen zullen ook afgedwongen worden met zichtbare maatregelen.

In het verkeersveiligheidsplan voor de volgende vijf jaar stelt het Antwerpse schepencollege dat woonwijken tussen grote verkeersassen geleidelijk aan zone 30 zullen worden. Op de assen zelf moet een vlotte doorstroming mogelijk zijn. Een zone 30 wordt ook tastbaarder. “Het is niet voldoende om enkel een bord ‘zone 30′ te zetten, ” stelt de Antwerpse burgemeester Bart De Wever (N-VA). “Je moet ook de inrichting aanpassen.” Daarbij wordt gedacht aan technieken zoals verkeerskussens en asverschuivingen. Het college wil ook gevaarlijke kruispunten aanpakken en ijveren voor onder meer veilige tram- en bushaltes en veilige fietspaden. Naast gedragsverandering met campagnes voor jongeren en senioren wordt verkeershandhaving geconcretiseerd door snelheids-, alcohol- en drugscontroles en door op te treden tegen verkeersagressie, foutparkeren en onaangepast gedrag. Voor schoolomgevingen blijft het STOP-principe (prioriteit van stappers, trappers, openbaar vervoer tot privé vervoer) van kracht, tenzij dat tot verstopping leidt. Antwerpen kent enkele jaren ook al de merci-campagne, waarmee inwoners met een gevelbord passerende bestuurders bedanken die er niet te snel rijden. Het college voorziet dit keer ook een repressief onderdeel. “Tijdens de campagne zullen alle flitspalen tegelijk actief zijn, en er worden ook bemande camera’s in een rotatiesysteem ingezet”, aldus De Wever. “Snelheidsduivels zetten we met interceptieploegen aan de kant, met eventueel een onmiddellijke intrekking van het rijbewijs. We zeggen geen merci meer tegen wie de campagne negeert.” (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content