Antwerpse ombudsdienst kreeg recordaantal dossiers te verwerken

22/05/12 om 18:50 - Bijgewerkt om 18:50

(Belga) De Antwerpse stedelijke ombudsdienst heeft vorig jaar meer dan 2.200 dossiers behandeld. Dat gebeurde nooit eerder en is ook opvallend omdat het aantal dossiers in 2010 nog was gedaald tot net geen 1.800. De meeste klachten waren er opnieuw omtrent het straatbeeld en de openbare weg (21 procent). Ook het aantal klachten over parkeren nam lichtjes toe; meestal ging het om het inrichten van bijkomende blauwe of betalende parkeerzones. In 50 procent van alle inmiddels afgeronde gevallen ging het volgens de ombudsdienst om "terechte opmerkingen".

De Antwerpse ombudsdienst kreeg vorig jaar 300 bezoekers over de vloer, terwijl er nauwelijks nog gebruikgemaakt wordt van brieven om klachten te formuleren. E-mails en het webformulier blijven dan wel weer in de lift zitten. Het totaal aantal contacten met verzoekers steeg van 7.700 in 2010 naar bijna 10.000 vorig jaar. "Dat heeft veel te maken met de extra communicatie rond het twintigjarige bestaan van de ombudsdienst", klinkt het. Die extra communicatie zorgde klaarblijkelijk ook voor meer duidelijkheid over de functie van de ombudsdienst, want ruim 90 procent van de klachten handelden over een organisatie waar de dienst bevoegd voor is. "We blijven wel regelmatig klachten krijgen over de Antwerpse Waterwerken. De perceptie van de inwoners in Antwerpen is dat de stad Antwerpen hiervoor bevoegd is", luidt het in het jaarverslag. De ombudsdienst overweegt dan ook een samenwerking te starten met de watermaatschappij en zo de dienstverlening meer klantgericht te maken. (KAV)

Onze partners