Antwerpse haven wil achtste sluis

(Belga) Omdat de capaciteit van de zeesluizen volgens groeiprognoses ontoereikend zal zijn, wil het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen dat er een nieuwe sluis komt op rechteroever. Dat werd vandaag bekendgemaakt op een persconferentie. Voorts vraagt men een meer doorgedreven liberalisering van het spoor, alsook maatregelen omtrent tolheffing en pijpleidingen.

Het havenbedrijf onderzoekt constant hoe de Antwerpse haven het best bereikbaar blijft. “Dat is nodig om de aantrekkelijkheid van de haven voor verladers te bewaren, ” luidt de boodschap. Daarom werden vandaag enkele eisen uiteengezet.Zo vraagt de haven om meer sluiscapaciteit. Door de verwachte toename van grotere schepen zullen de zeesluizen tegen 2020 tussen de 88,96 en 104,5 procent van de beschikbare capaciteit gebruiken. De havengemeenschap vraagt dat er een achtste sluis komt. Het zou de zesde zijn op rechteroever. Er wordt ook om een verdere liberalisering van het spoor gevraagd. “Voor de petrochemische bedrijven is just-in-timelevering cruciaal voor het goed functioneren van productievestigingen,” zegt Frans Dieryck van chemiekoepel Essenscia. “Daarom moeten alle operatoren hun diensten kunnen aanbieden op het spoornet van Infrabel.” Het havenbedrijf wil daarbij een coördinerende rol spelen. Wat betreft tolheffing vraagt men dat de Liefkenshoektunnel tolvrij wordt gemaakt en dat de kosten in de toekomstige Vlaamse kilometerheffing worden geïntegreerd. De Antwerpse regio zal volgens het Havenbedrijf verantwoordelijk zijn voor een kwart van de netto-inkomsten van de kilometerheffing. De opbrengst kan gebruikt worden voor belangrijke lokale infrastructuurprojecten, luidt het. De haven benadrukt ook het belang van extra pijpleidingcapaciteit tussen Antwerpen, Limburg en het Duitse Ruhrgebied. (DLA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content