Antwerps Havenbedrijf wil tol Liefkenshoektunnel laten opgaan in kilometerheffing

31/05/12 om 20:07 - Bijgewerkt om 20:07

(Belga) De topman van het Antwerpse Havenbedrijf, Eddy Bruyninckx, heeft donderdag in het Vlaams Parlement zijn ongerustheid geuit over de nadelen van de financiering van de Oosterweelverbinding. De Antwerpse haven dreigt door de tol in de Liefkenshoektunnel immers disproportioneel te zullen opdraaien voor de kosten, wat de concurrentiepositie in het gedrang zou brengen. Bruyninckx riep daarom op de tol te laten opgaan in de geplande kilometerheffing voor vrachtwagens.

De mobiliteitscommissie van het Vlaams Parlement hield donderdag een hoorzitting over de overdracht van de realisatie van de Oosterweelverbinding naar de NV Liefkenshoektunnel. Het Rekenhof kwam er technische tekst en uitleg geven bij de eerder gemaakte bemerkingen, maar ook het Havenbedrijf was uitgenodigd. Topman Bruyninckx greep die kans om nogmaals te waarschuwen voor de nefaste gevolgen van de tol in de Liefkenshoektunnel. "Dat is een echte haventunnel", benadrukte hij. Ruim zeventig procent van de vrachtwagens passeert er voor de haven. Samen tellen die jaarlijks 23 miljoen euro neer voor het gebruik van de tunnel, terwijl veertig procent zelfs puur havenintern transport is. De tol zet dan ook een rem op de ontwikkeling van de haven op Linkeroever én is nefast voor de concurrentiepositie van de haven. Heel wat vrachtwagens van en naar de haven van Rotterdam - concurrent nummer één - gebruiken immers net zo goed de Antwerpse wegen, terwijl zij niet bijdragen. Bruyninckx riep regering en parlement daarom op te zoeken naar een manier om "de tol te laten opgaan in die kilometerheffing". (KNS)

Onze partners