Antwerpenaren plannen actie tegen mobiliteitsplan stadsbestuur

De Stad Antwerpen ziet liever geen fietsers meer op de drukste straten, zoals de Turnhoutsebaan. "Dat is te gevaarlijk en het maakt de verkeersproblemen alleen maar groter", zegt het stadsbestuur. Ze gaan fietsen natuurlijk niet verbieden, maar ze raden fietsers wel aan om via de parallelle straten te rijden. Die zijn niet zo druk. © BELGA

Buurtbewoners van de Turnhoutsebaan in Antwerpen willen woensdag een symbolische ‘fietsblokkade’ organiseren tegen de plannen van mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA), die fietsers in de zijstraten wil.

Kennis wil de invalsweg inzetten op meer doorstroming voor het autoverkeer te krijgen. Hij wil fietsers aanraden voor parallelstraten te kiezen. Ook verschillende lokale vertegenwoordigers van Groen, PVDA+ en SP.A hebben al hun steun aan het initiatief betuigd.

Fietsstraten

De voorlopige versie van het nieuwe Antwerpse mobiliteitsplan houdt onder meer in dat de stad beter bereikbaar moet worden voor inwoners en bezoekers die hun wagen nodig hebben. Schepen Kennis verklaarde bij de voorstelling van het ontwerpplan dat in sommige straten volop voor doorstroming van het autoverkeer en openbaar vervoer zal gekozen worden, terwijl er ter compensatie op andere plaatsen fietsstraten mogelijk zouden worden. De stad zou dan ook afstappen van het algemeen toepassen van het STOP-principe (voorrang voor stappers, trappers, openbaar vervoer en personenvervoer in die volgorde).

Zondag gaf Kennis op de regionale zender ATV de Turnhoutsebaan in Borgerhout als voorbeeld van een straat waar de verschillende vervoersmodi momenteel te veel in aanvaring komen. Hij wil daarom fietsers een “veiliger en vlotter alternatief” bieden in parallelstraten, zonder hen volledig te bannen van de Turnhoutsebaan.

Zigzagstraten

Groen, PVDA+ en SP.A zien de plannen van Kennis niet zitten en vragen om net meer te investeren in fietsinfrastructuur op de Turnhoutsebaan. SP.A’er Toon Wassenberg zei tijdens de gemeenteraadszitting van maandag ook dat hij geen geschikte parallelstraten ziet, maar “eerder zigzagstraten”.

Over het mobiliteitsplan wordt de komende tijd nog overlegd met de districten en partners als De Lijn en mobiliteitsorganisaties. (Belga/TV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content