Anderhalf miljoen bezoekers voor Winterpret in Brussel

06/01/13 om 14:44 - Bijgewerkt om 14:44

(Belga) De elfde editie van de kerstmarkt 'Winterpret' in Brussel was een succes, onder meer door de aandacht voor de alternatieve, elektronische kerstboom. Dat melden burgemeester Freddy Thielemans en schepen van Toerisme Philippe Close zondag.

Tussen 30 november en 6 januari bezochten 1,5 miljoen Belgen en buitenlanders het evenement. Dat is ongeveer hetzelfde cijfer als vorig jaar, toen het minder regende. De bezetting van de Brusselse hotels lag 3 tot 4 procent hoger dan in december 2011. Zowat 65 procent van de beschikbare kamers was geboekt. "De 'buzz' rond de elektronische boom heeft Brussel een avant-gardistisch imago gegeven", maakte Philippe Close zich sterk. Volgens hem was de boom onderwerp van meer dan tweehonderd buitenlandse artikels, honderd binnenlandse en vijftig tv-items. De boom werd ook 6.936 keer beklommen. De 8.130 euro die dat opbracht, wordt overgemaakt aan de hulporganisatie Samusocial. Voor volgend jaar beloofde de schepen de Brusselaars opnieuw een traditionele spar. (JDH)

Onze partners