Amerikaan komt om bij ontploffing van e-sigaret

18/05/18 om 02:44 - Bijgewerkt om 02:50

Bron: Belga

(Belga) In Florida is een man omgekomen omdat zijn elektronische sigaret was ontploft. Twee scherven van het toestel waren ingeslagen op zijn schedel. Het gaat om het eerste geval in de Verenigde Staten waarbij iemand overlijdt door een e-sigaret.

De brandweer trof de 38-jarige man op 5 mei dood aan in zijn woning in Saint Petersburg, een stad in de buurt van Tampa in het westen van de staat Florida, nadat er brand was uitgebroken. Die was ontstaan nadat de e-sigaret was ontploft. Uit het autopsierapport, dat donderdag werd vrijgegeven, blijkt dat de man voor 80 procent verbrand was. De brand bleek echter niet de doodsoorzaak. De dertiger overleed door een "projectiel tegen het hoofd". Concreet waren twee scherven ingeslagen op zijn schedel. Volgens de lokale krant Tampa Bay Times ging het om een e-sigaret van het merk Smok-E Mountain, gemaakt in de Filipijnen. Het toestel was echter aangepast: een aantal veiligheidsinstelllingen was omzeild om het toestel krachtiger te maken. Vermoedelijk raakte de batterij daarom overhit, waardoor de e-sigaret ontplofte. Tussen 2009 en 2016 werden in de VS in totaal 195 branden en ontploffingen met e-sigaretten gemeld, zo blijkt uit gegevens van het federaal bureau voor rampenbestrijding FEMA. Tot nu toe vielen daarbij geen slachtoffers. (Belga)

Onze partners