'Als N-VA de belasting op bedrijfswagens afschaft, is het hek van de dam'

28/08/14 om 10:02 - Bijgewerkt om 10:03

De federale onderhandelaars willen de zogenaamde 'pestbelastingen' van Di Rupo I aanpakken. 'Minutesoeppolitiek' noemt Michel Maus, professor fiscaal recht aan de UA en VUB, de ommekeer. 'Een fiscaal beleid moet rechtlijnig zijn. Deze Zweedse coalitie heeft geen duidelijke visie. Zo verliest een overheid het vertrouwen.'

'Als N-VA de belasting op bedrijfswagens afschaft, is het hek van de dam'

Bart De Wever (N-VA) en Kris Peeters (CD&V) © BELGA

De federale onderhandelaars N-VA, MR, CD&V en Open VLD zullen de 'pestbelastingen' die onder Di Rupo I werden ingevoerd, aanpakken. Daarbij hoorden een belasting op bedrijfswagens, een verhoging van de liquidatiebonus en boetes van 309 procent voor bedrijven die voordelen niet correct aangaven.

'Die zogenaamde pestbelastingen werden pas ingevoerd en dan nog door een regering met CD&V en Open VLD. Nu zouden diezelfde partijen de maatregelen alweer afschaffen?', stelt Michel Maus, prof fiscaal recht aan de UA en VUB, de ommekeer in vraag. 'Dat is minutesoeppolitiek. Zo creëert de overheid geen vertrouwen. Een fiscaal beleid moet rechtlijnig zijn.'

'Succes bedrijfswagens versterkt fileleed'

Wat Maus vooral zorgen baart is het fiscaal statuut voor bedrijfswagens, volgens De Morgen geen prioriteit aan de onderhandelingstafel. 'Het werd pas gezegd, er rijdt een recordaantal voertuigen op de Belgische wegen. Meer dan 7 miljoen wagens helpen onze wegen dichtslibben', zegt Maus. 'Dat fileleed is deels te wijten aan het succes van de bedrijfswagens.'

Maus: 'Ondanks de maatregelen van Di Rupo I, zijn bedrijfswagens populair. Het is interessanter voor de werkgever die een loonsverhoging aanbiedt in de vorm van een wagen. De werknemer heeft er zomaar een auto bij en ook voor de automobielsector is dat een goede zaak. Maar op vlak van mobiliteit is dat heel andere koek, zoals we op de baan wel merken.'

'Gunstregime terugdraaien'

In Europa is België volgens Maus koploper als het op het aantal bedrijfswagens aankomt. 'Ook de belastingdruk op arbeid is bij de hoogste in Europa en die moet naar omlaag', meent hij. Maus roept dan ook op tot een globale hervorming van fiscaliteit. 'Het is hoog tijd om dat gunstregime terug te draaien. Maar als N-VA de belasting op bedrijfswagens wil afschaffen, is het hek helemaal van de dam. Dan zal werkelijk iedereen hier weldra met een bedrijfswagen rondrijden.'

'Zweedse coalitie heeft geen plan'

'Het probleem is ook dat de budgettaire ruimte van de volgende regering beperkt is. Ze zullen ongeveer 17 miljard moeten vinden', aldus Maus. 'Toch moet fiscaliteit in België eenvoudiger en rechtvaardiger. Maar dat kan enkel geleidelijk aan gebeuren. In Nederland werd de Commissie Van Dijkhuizen ingesteld met een traject voor fiscaliteit gespreid over een periode van 20 jaar, een mooi voorbeeld. Jammer genoeg ontbreekt bij onze huidige voorgestelde Zweedse coalitie elk plan of visie.'

Onze partners