‘Als mannen reden zoals vrouwen,dan waren er minder ongevallen’

© Lies Willaert

Vrouwen rijden onaangepast en vergeten hun kinderen weleens vast te klikken. Maar daar staat tegenover dat ze hun auto niet als wapen gebruiken en sneller tot inkeer komen dan mannen, zegt politierechter Peter D’Hondt.

In de politierechtbank van Dendermonde ziet hij tegenwoordig haast evenveel vrouwen als mannen voor zich verschijnen. ‘Wel zijn sommige inbreuken, zoals racen of echte agressie, nog altijd een exclusieve mannenaangelegenheid’, zegt politierechter Peter D’Hondt. ‘Vrouwen vertonen veeleer onaangepast rijgedrag.Sommigen rijden meer op routine dan dat ze rekening houden met de signalisatie. Dan komen ze bijvoorbeeld van de snelweg af maar blijven ze met dezelfde snelheid rijden omdat ze niet doorhebben dat ze al in de bebouwde kom zijn. Zulke dingen. Wat me ook opvalt, is dat vrouwen vaak te snel rijden in een zone 30 in de omgeving van een school.’

Nochtans zouden vrouwen, en dan vooral jonge moeders, meer empathie hebben dan de gemiddelde man.

Peter D’Hondt: Dan is het toch vreemd dat nogal wat moeders nalaten om hun kinderen behoorlijk vast te klikken. Je ziet nog altijd kinderen op de achterbank van de auto heen en weer lopen. In de rechtbank vraag ik zo’n vrouw dan: ‘Mevrouw, waarom ziet u uw kinderen niet graag?’ Dat is schrikken natuurlijk.

Kunnen we alles bij elkaar toch stellen dat vrouwen voorzichtiger chauffeurs zijn dan mannen?

D’Hondt:Dat wel. Als mannen zouden rijden zoals vrouwen, dan waren er minder ongevallen. Echt waar. Herinnert u zich de slogan ‘Wees een heer in het verkeer’? Wel, vandaag zou dat moeten zijn: ‘Wees een vrouw in het verkeer.’

Mannen klagen weleens dat vrouwen achter het stuur té voorzichtig zijn.

D’Hondt:Dat is weer zo’n typische machoredenering. Net zoals iedereen die op de snelweg 150 kilometer per uur rijdt vindt dat mensen die maar 120 rijden het grootste gevaar vormen. Belachelijk. Volgens de Amerikanen – als ik iets grofs wil zeggen, verwijs ik graag naar de Amerikanen – zijn negen op de tien ongevallen te wijten aan a low IQ and a high HP. Weinig verstand en veel paardenkracht dus.

Het volledige interview met politierechter Peter D’Hondt leest u deze week in Knack.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content