Alpenlanden willen regelgeving voor hulpverlening in tunnels verbeteren

(Belga) De Alpenlanden willen hun voorschriften voor reddingsmaatregelen na tunnelongevallen aanpassen. “Momenteel heersen er belangrijke verschillen”, zei de Franse vertegenwoordiger Daniel Bursaux bij het overleg van de Verkeersministers van de Alpenlanden in Berchtesgaden. Vooral bij tunnelbranden moet de veiligheid verbeterd worden, meent de Fransman.

De Alpenlanden hebben zich in 2001 verbonden tot samenwerking. Naast de stichtende leden Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland, Italië en Frankrijk sloten in 2006 Slovenië en in 2012 Liechtenstein zich bij de groep aan. Duitsland is nog tot eind 2013 voorzitter van de Verkeersministerconferentie. Daarna is Slovenië aan de beurt. Bondsverkeersminister Peter Ramsauer (CSU) bekrachtigde dat de Brenner Basistunnel in 2026 klaar zal zijn. De aanloopsporen zullen pas in 2030 bedrijfsklaar zijn. De Duitse bijdrage becijferde Ramsauer momenteel op 2,6 miljard euro. Langs Beierse kant is grote weerstand tegen het project. Vooral in het Inndal verzetten de burgers zich tegen een geplande bovengrondse tweesporige aanloopstrook. Ze eisen een ondertunneling van het spoorleiding. Ramsauer liet echter duidelijk verstaan dat de spoorwegtunnel voor de ontlasting van het wegverkeer over de Brenner ondanks het protest de hoogste prioriteit blijft krijgen. Hij had het ook over de moeizame weg bij de realisatie ervan. Pat Cox van de EU-commissie ging in op de verplaatsing van het goederenverkeer van de weg naar het spoor. Tegen 2030 moet volgens een schatting van de EU 30 procent van alle vrachtverkeer naar het spoor verlegd zijn. Dat vertegenwoordigt een 300 kilometer lange file van vrachtwagens. Tegen 2050 moet dat cijfer 50 procent bedragen. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content