Alle (papieren) kranten verkochten minder in 2012

01/02/13 om 12:35 - Bijgewerkt om 12:35

(Belga) Alle Vlaamse kranten hebben in 2012 een daling van hun betaalde oplage moeten slikken. Dat blijkt uit de jongste cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). De digitale oplage ging daarentegen wel omhoog, met De Tijd als opvallende uitschieter.

Alle (papieren) kranten verkochten minder in 2012

De zakenkrant brengt nu ongeveer een kwart van de exemplaren digitaal aan de man of vrouw. De elektronische oplage steeg in een jaar tijd van 5.591 per dag tot 9.584, terwijl de papieren oplage daalde van 31.939 tot 29.617.Ook De Standaard groeide uit tot een digitaal succesnummer, met een stijging van 4.147 tot 6.710 dagelijkse exemplaren. De printeditie moest enkele honderden drukken inleveren, van 92.825 tot 92.499. Bij concurrent De Morgen ging de papieren oplage van 52.715 naar 52.033 en de digitale van 875 naar 1.120.De grootste krant van Vlaanderen blijft Het Laatste Nieuws, dat het aantal printexemplaren evenwel zag dalen van 287.521 tot 285.288. De digitale verkoop steeg van 410 tot 1.809. Het Nieuwsblad en De Gentenaar gingen van 262.671 naar 261.306 in print en 493 naar 2.296 digitaal.Zusterkranten Gazet Van Antwerpen en Het Belang Van Limburg moesten elk enkele duizenden exemplaren prijsgeven. De eerste daalde van 96.991 naar 92.974 en de tweede van 97.658 naar 94.727. De digitale exemplaren gingen bij Gazet Van Antwerpen van 495 naar 672 en bij Het Belang Van Limburg van 414 naar 738.De gratis krant Metro ten slotte verspreidde vorig jaar 127.757 exemplaren, tegenover 132.465 in 2011. (DLA)

Onze partners