Al 6.000 klachten via meldpunt Sociale Fraude

Philippe De Backer © Belga Image

Het meldpunt Sociale Fraude is nog geen jaar oud, maar al bijna 6.000 mensen dienden een klacht in via deze ‘kliklijn’.

De meeste meldingen gingen over zwartwerk en domiciliefraude, schrijft Gazet van Antwerpen.

Staatssecretaris voor de Bestrijding van de Sociale Fraude Philippe De Backer (Open VLD) spreekt van een succes. Volgens hem zijn steeds meer mensen het beu dat sommigen zich schuldig maken aan sociale fraude. ‘We zijn volop in een periode van besparingen’, zegt De Backer. ‘Mensen zijn bereid om bij te dragen, maar tolereren niet langer dat anderen het minder nauw nemen met de regels. Zij willen dat het geld wordt gebruikt waarvoor het dient.’

Twee derde

Een melding helpt de inspectiediensten om gericht te zoeken naar sociale fraude. Van de 5.990 klachten die tussen oktober vorig jaar en 1 augustus werden ingediend, bleek twee derde gegrond te zijn. Die klachten gaven dan ook aanleiding tot verder onderzoek.

De Backer wil nu dat naast burgers ook gemeentebesturen en OCMW’s gebruik kunnen maken van dit meldpunt om sociale fraude aan te klagen. Volgens cijfers van De Backer is op nationaal niveau vijf procent van de OCMW-klanten betrapt op sociale fraude. (Belga/KVDA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content