Al 500 vragen om informatie bij nieuw Fonds voor Medische Ongevallen

23/10/12 om 14:56 - Bijgewerkt om 14:56

(Belga) Tijdens de eerste maand van zijn werking heeft het Fonds voor Medische Ongevallen (FMO) via zijn callcenter 500 vragen om informatie gekregen van Belgen die "abnormale schade" hebben opgelopen na een medische ingreep. Ludwig Moens, woordvoerder van het Riziv, weerlegt cijfers van dinsdag in Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg als zouden er tijdens de eerste maand 800 aanvragen zijn gebeurd.

Het callcenter kreeg in september 500 oproepen voor informatie. "We leggen er de nadruk op dat er geen link is tussen de oproepen via het callcenter en het aantal dossiers dat ingediend is", zegt Ludwig Moens. "Via het callcenter krijgt men informatie. Zo'n informatievraag kan al dan niet uitmonden in een dossier". Het Riziv wil voorlopig niet communiceren over het aantal dossiers. Dat zal pas gebeuren in het eerste trimester van 2013, over de eerste vier maanden van de werking van het FMO. "We willen op die manier verkeerde inschattingen vermijden", luidt het. Wie een schadevergoeding wil na een medische fout of ongeval, had tot voor kort maar één keuze: naar de rechter stappen. Bovendien moest een patiënt kunnen aantonen welke zorgverlener in de fout is gegaan. Een lange en dure procedure. Sinds 1 september kan je ook aankloppen bij het FMO. Zelfs als de zorgverlener niet aansprakelijk is maar de schade "abnormaal" blijkt, zal het Fonds een schadevergoeding uitkeren. Moens zegt nog dat het aantal oproepen naar het callcenter, na de "starterspiek" van eind augustus, intussen sterk is gedaald. (JDH)

Onze partners