Al 200 klachten bij Antwerpse kliklijn tegen nieuwjaarsfooien

17/01/14 om 14:57 - Bijgewerkt om 14:57

De ombudsvrouw van de stad Antwerpen heeft tijdens de eindejaarsperiode meer dan 200 meldingen binnengekregen over vuilnismannen die aanbellen bij inwoners voor een nieuwjaarsfooi.

Al 200 klachten bij Antwerpse kliklijn tegen nieuwjaarsfooien

Vuilniszak © BELGA

Bij de ombudsvrouw van de stad Antwerpen zijn tijdens de eindejaarsperiode meer dan 200 meldingen binnengekomen over vuilnismannen die bij mensen thuis om een nieuwjaarsfooi kwamen vragen. Dat schrijft VRT Nieuws op zijn website.

Opvallend is dat er ook klachten zijn van vuilnismannen zelf, over collega's. Schepen voor Stadsreiniging Philip Heylen (CD&V) stelt dat er dit jaar nog geen sancties zullen getroffen worden.

Dat stadspersoneel in de nieuwjaarsperiode bij bewoners aanbelt om een nieuwjaarsfooi te vragen, is een aloude traditie. Intussen is het ophalen van vuilnis echter op veel plaatsen geprivatiseerd. In Antwerpen bleven heel wat vuilnismannen het gebruik nog in ere houden en het stadsbestuur kneep daarbij de voorbije jaren een oogje dicht. Daar lijkt nu verandering in te komen.

Nog geen sancties

Zo riep de ombudsvrouw van de stad eind vorig jaar de Antwerpenaars expliciet op om het aan haar te melden indien er nog vuilnismannen om een nieuwjaarsfooi zouden vragen. Goed halfweg januari blijkt dat al ruim 200 dergelijke klachten zijn binnengekomen. Dat zijn er vijf keer meer dan vorig jaar. Opvallend is dat er voor het eerst ook klachten zijn van vuilnismannen zelf.

"Het gaan om mensen die melden dat hun collega's een ronde doen in een bepaalde wijk in naam van de vuilnismannen, terwijl zij daar niets van zien", zegt schepen Heylen. Hij benadrukt dat er nog geen sancties zullen volgen, maar dat er samen met de ophaaldiensten naar een oplossing voor volgend jaar zal worden gezocht. (Belga/AVE)

Lees meer over:

Onze partners