Akkoord eindtermen: ‘Mijlpaal op weg naar modern onderwijslandschap’

© iStock

Meerderheidspartijen N-VA, Open VLD en CD&V hebben een akkoord bereikt over de nieuwe eindtermen in het onderwi

‘Dit is een mijlpaal op weg naar een modern onderwijslandschap.’ Dat zegt CD&V-onderwijsspecialiste Kathleen Helsen over het akkoord dat de Vlaamse meerderheid heeft gevonden over de eindtermen.Terwijl coalitiepartners N-VA en Open VLD ervoor pleiten de invoering van de eindtermen met een jaar uit te stellen tot 1 september 2019 ziet Helsen ‘geen reden meer om te talmen’.

Meerderheidspartijn N-VA, Open VLD en CD&V hebben een akkoord bereikt over de nieuwe eindtermen. Oppositiepartijen Groen en SP.A, die maandenlang hebben deelgenomen aan het overleg, zijn niet te spreken over de gang van zaken. Zij vinden dat minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) het lopende overleg heeft ‘opgeblazen’ door een eigen tekst op tafel te leggen die naar verluidt ’te nemen of te laten’ was.

CD&V-parlementslid Kathleen Helsen kaatst de bal terug en zegt dat de oppositiepartijen zelf ‘afhaken’ en er op die manier zelf voor kiezen ‘om aan de zijlijn te gaan staan van de grootste onderwijshervorming in 20 jaar’.

De modernisering van ons onderwijs is definitief ingezet

Kathleen Helsen, CDu0026amp;V

Helsen zelf noemt het akkoord een ‘mijlpaal op weg naar een modern onderwijslandschap’. Zij somt een aantal zaken uit het akkoord op, gaande van de 16 sleutelcompetenties (bv. burgerschapscompetenties, economische, financiële en digitale competenties…) tot ‘minder en heldere eindtermen’ en eindtermen basisgeletterdheid in de eerste graad van het secundair onderwijs.

Levensbeschouwing

Wat de afspraken over het levensbeschouwelijke luik betreft, wijst CD&V erop dat het door de scheiding van kerk en staat onmogelijk was om vanuit de overheid levensbeschouwelijke eindtermen te formuleren. ‘Dat is een opdracht voor de bevoegde instanties, die ondertussen een traditie van onderling overleg opbouwden, en interlevensbeschouwelijke competenties hoog in het vaandel dragen. Het is natuurlijk wel aan de overheid om te controleren of die lesinhoud in overeenstemming is met internationale verdragen zoals de rechten van de mens en het kind’, aldus Helsen.

Terwijl coalitiepartners Open VLD en N-VA ervoor pleiten de eindtermen pas in te voeren op 1 september 2019, zegt Helsen dat ze ‘geen reden meer ziet om te talmen’. Helsen: ‘Het kader is er. De ontwikkelcommissies kunnen worden samengesteld. Daarin kunnen onderwijsverstrekkers, experts en leraren snel aan de slag om de eindtermen concreet in te vullen. De modernisering van ons onderwijs is daarmee definitief ingezet.’

Partner Content