Air De Crem: Belgische hoop in bange dagen
De Airbus van het Belgische leger die Belgen uit Japan zou weghalen, staat in panne in Alaska. Het is niet de eerste keer dat een transportvliegtuig van het Belgische leger het laat afweten.
Januari 2010
Tadzjikistan
Pieter De Crem zit vast in Tadzjikistan. Zijn C-130 valt in panne wanneer hij na een bezoek aan de Belgische troepen in de Afghaanse provincie Kunduz op terugtocht is naar Doesjanbe, de hoofdstad van Tadzjikistan, waar hij verblijft omwille van veiligheidsredenen. Het is de zoveelste panne in een reeks van problemen met de Belgische legervliegtuigen. Er wordt een crisismanager voor de militaire luchthaven in Melsbroek aangesteld.
België
Omdat twee verouderde Airbussen A310 niet meer vliegen, huurt De Crem in augustus 2009 van de Portugese maatschappij Hi Fly een Airbus A330. Maar daar zijn ook problemen mee. Wanneer 136 Belgische militairen van Melsbroek naar Doesjanbe in Tadzjikistan vliegen, wil het landingsgestel niet meer dicht na het opstijgen.
December 2009
België
De Airbus A330 sukkelt op Melsbroek in het gras naast het tarmac. Daarbij raakt het landingsgestel beschadigd. Diezelfde Airbus had een week daarvoor ook al pech door een lek in de brandstoftank. Eén ton kerosine loopt tijdens het tanken gewoon op het tarmac. De 15de Wing in Melsbroek beschikt niet over filters die de afvoerriolen op het tarmac scheiden van de gewone riolering. Gevolg: alle kerosine komt in de gewone riolering terecht.
Door dat lek moeten premier Leterme en minister De Crem een oud toestel nemen om naar Afghanistan te vliegen. Bij die vlucht verliest De Crem zijn geduld. Hij wordt woest als de formaliteiten (paspoort- en bagagecontrole) bijna twee uur duren. Voor de vlucht eist hij dat de steward de veiligheidsvoorschriften overlaat om zo niet meer tijd te verliezen.
November 2009
Seychellen In het weekend van Allerheiligen vliegt Pieter De Crem met de Dassault 900, een militair vliegtuigje, naar de paradijselijke eilandengroep Seychellen. SP.A heeft heel wat kritiek op die missie. Volgens de partij gaat het om een vakantie en niet om een levensbelangrijke missie. Het uitstapje kost zo’n 50.000 euro waarvan 25.000 voor de vlucht. De Crem weerlegt de kritiek en zegt dat de missie belangrijk is in de strijd tegen de piraterij in de Golf van Aden en de nabijgelegen Somalische Kust.
Oktober 2009
België De Airbus A330, die de Belgische Defensie huurt van de Portugese maatschappij Hi Fly, past niet in de hangars van de militaire luchthaven van Melsbroek. Zo lopen de herstellingen die nodig zijn aan de Airbus grote vertragingen op.
Juni 2009
Afghanistan Voor een tweedaags bezoek aan Afghanistan landen De Crem en premier Herman van Rompuy met een halve dag vertraging in Kandahar. Dat is de thuisbasis van de Belgische F16’s in Afghanistan. Halverwege waren er technische problemen met de C130. Het systeem dat raketten moet opsporen werkte niet meer.
Januari 2009
Afghanistan Een honderdtal Belgische militairen komt terug van een missie in Kandahar met een Airbus A340 van de Franse luchtmacht. Het Belgische toestel kon niet vertrekken wegens een panne.
September 2008
Kosovo Op de luchthaven van Pristina, de hoofdstad van Kosovo, maakt een C130 van het Belgische leger een noodlanding. Vlak na het opstijgen begon olie te lekken.
September 2008 België Een C130 die De Crem naar Afghanistan brengt moet terugkeren na een botsing met een vogel. Het elektrisch gestuurde raketafweersysteem trad in werking en de C130 schoot in een mum van tijd vuurpijlen af.
Januari 2008
België Een defect aan de Airbus A310 van het Belgische leger vergalt het uitstapje van De Crem naar Auschwitz. Een nieuw onderdeel raakt pas na anderhalf uur ter plaatse, maar laat het ook afweten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier